Okategoriserade

Måltidsmått

Hittade just en broschyr som jag fått med mig från mässan förra helgen, nämligen ”måltidsmåttet”. Tanken är väldigt bra. Det ser ut som en måttsats likt dl, msk, tsk etc. men har betydligt större ”skålar”. Ett mått för protein, ett för kolhydrater, ett för grönsaker och ett för sås. Som sagt, tanken är väldigt god för mycket handlar just om hur mycket vi äter av olika livsmedel. Ta tillexempel pasta. Inte är pasta livsfarligt. Man får inte diabetes av att äta pasta men blir inte heller fet av att äta pasta MEN de felsta äter för mycket pasta när de äter pasta. En klassisk pastarätt är ju en hel tallrik med pasta och sen någon sås på det och förhoppningsvis någon kräftstjärt eller skinkbit i såsen. Det blir väldigt mycket kolhydrater i förhållande till fett och protein. Eftersom kolhydrater mättar sämre så är det också väldigt lätt att överäta (få i sig mer kalorier än man behöver) just pasta. Så, på det sättet är ett sånt här mått helt suveränt. Jag skulle dock ha gjort fördelningen annorlunda.

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Jessica
    23 december, 2016 at 08:17

    Nu var det ju ett tag sen du skrev det här, men jag funderar på vad du tänker om att till exempel helt enkelt byta användningsområde själv – alltså använda kolhydratmåttet till protein för att förändra fördelningen men ändå få en rätt lagom portion?

    • Reply
      Kristina Andersson
      2 januari, 2017 at 11:31

      ja.. det skulle man absolut kunna göra. Det blir tyvärr fortfarande lite trubbigt eftersom mängden oxå beror på vilken råvara man väljer. Men det kan absolut vara en vägledning.

  • Reply
    Lina
    15 juli, 2011 at 07:30

    Hej!
    Jag funderadea på att köpa det där måttet jag också! Men som sagt, det kanske skulle typ ha varit mer protein? hur hade du fördelat måtten? Skulle jättegärna vilja veta då jag har lite svårt med min kosthållning! :)

    • Reply
      Kristina Andersson
      17 juli, 2011 at 08:08

      Volymmässigt brukar jag satsa på minst lika mycket av proteinkällan som av kolhydratkällan, ev. till och med lite mer protein än kolhydrater. 150-200 g kött, fisk, fågel etc. per person är min måttstock. Då blir man mätt och belåten :). Motsvarar ca 1-2 dl av kolhydratkällan.

    Leave a Reply