lunch & middag

Godaste grönkålschipsen – så gör du dem

I min familj är vi två som älskar dem och två som hatar dem. Grönkålschipsen är en vattendelare, men vi kan i alla fall enas om att de är bra för oss. Och grönkål är ju numera lätt att få tag på också.

Vet inte om du hittat det perfekta sättet att göra dem på, men här är i alla fall ett av alla bra.

För en sats, cirka 6 portioner, behöver du:
1 rejäl bunt grönkål
1⁄2 msk olivolja
1⁄2 tsk flingsalt

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Tag bladen från den grova mittnerven som går genom bladet och bryt i lagom små bitar. Ner med rena händer i bunken och massera in olivoljan tills alla grönkålsbladen är inoljade. Massera i ett par minuter. Sprid sedan ut i ett tunt lager på en bakpappersklädd plåt och strö över flingsalt. Baka mitt i ugnen i cirka 25 minuter.

De viktigaste knepen bakom de perfekta grönkålschipsen är:
1. Ha inte bråttom. Sänk temperaturen och förläng ugnstiden. I vårt recept kör vi 150 grader i 25 minuter, det kan variera något beroende på ugn men om något – lägre temperatur och något längre baktid, inte tvärtom. Varför? Grönkål behöver bakas länge för att bli härligt frasig.

2. Var noga med måtten. 1⁄2 matsked olivolja per plåt, inte mer. För mycket olivolja gör chipsen soggiga.

3. Tunt lager på plåten. Gör hellre två plåtar än en med tjockare lager.

4. Smaksätt chipsen. Ibland kör vi chiliflakes som vi strör över efter rostning, torkade italienska örter (oregano och timjan) är också gott, liksom att pressa ner en klyfta vitlök i olivoljan innan du masserar in den i grönkålen.


Receptet och tipsen kommer från systrarna von Sydows bok ”Små stunder med systrarna von Sydow”. Foto: Rickard Rönnerstam Förlag: Bonnier Fakta

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply