Monthly Archives

maj 2017

Training

MITT I KAOSET FLYTTADE VI FOKUS TILL GÖTEBORGSVARVET!

Ja Jissus vilka två veckor det varit.

Vi spontanköpte tydligen ett hus för två veckor sedan. Det var verkligen spontant då vi verkligen inte haft en tanke på att flytta. 

Som jag skev på fb i fredags så håller jag Anders Kjellberg högst ansvarig 🙂 

Han delade sina vänners hus som var till försäljning på fb med en ingress som: vill egentligen inte att vårt ”midsommarfirande” ska säljas men delar ändå. 

Det fångade mitt intresse, visade Thomas och vi åkte och tittade. Barnen blev superförtjusta och vi med. Ett gammalt hus men väldigt charmigt så ja.. vi köpte huset. Vi köpte huset när allt annat händer. Vi tänker att ja varför inte, chansen är nu, vi tar den. Vi hoppar! 

Det medföljde såklart en väldig kaos på alla plan. Vi vill få vårt hus superfint och bestämde oss för att göra betydligt mer än vad som borde gå på så kort tid. Tack min älskade bror och världens bästa snickare Stefan för det. Fantastiskt fint och snabbt jobb. Jag och Thomas slet som galningar på riktigt. Blev stammisar på byggvaruhusen på några dagar. Vi hyrde förråd på Pelican storage och så har vi tok röjt. Allt i från bänkskivor till 1 ton sten. Herregud vad prylar vi samlat på oss också. Bra att flytta ibland tror jag minsann. 

Mitt i allt var vi och firade vår vän Joakim som fyllde 40 år. Ville vi ju inte missa det för allt i världen och det var verkligen superkul. Tack bästa Jocke och Louise för underbar kväll!! 

En knapp vecka senare hade vi en liten medlemskväll på jobbet, samma dag som fotningen av huset. Så från att fixa det sista innan fotningen till Cardio med DJ och discolampa. 

Grym DJ, Alexander,  och fin hjälp av min vän Thomas Jurander, bästa teamet, glada medlemmar och tilltugg från Niklas & friends. Väldigt härlig kväll. 

Sen på fredagen em efter styrelsemöte bar det av till Göteborg på eftermiddagen. Vi pratade mycket om vi överhuvudtaget skulle åka då vi kört så hårt och gått ”all in”på att röja. Sent i säng och upp supertidigt i ottan. Vi bestämde att vi åker bara för att få släppa huset för om så bara för en dag. 

Väl på lördagen lovade vi varandra att gå på känsla och det gjorde vi. Vet inte om jag fick någon form av adrenalin påslag av att vi fixat första delen med att huset fotats och lagts ut på hemnet fredag kväll. Jag hade så kul lopp, körde lite high five med barn längst banan och sprang skönt på något vis i alla fall i dryga 14km. Chansade även på att springa i ett par helt nya skor som inte rört marken utanför löplabbet innan loppet, sådär smart kan ju tyckas men det fick fint. Ni som följer mig vet att en halvmara för mig är tufft och långt. Göteborgsvarvet är det jobbigaste lopp jag sprungit men i år var det roligt och bästa känslan. Blev tom taggad för att göra det igen.

Jag har en IPhone 7 plus, den är ju rätt stor så jag hade lånat Thomas mobil för att ha musik i ena örat längst vägen. Planen var att ha musik i båda öronen när avenyn kommer, tycker den är så tung nämligen. Efter 14 km kommer andra bron och den gick förvånansvärt bra. Förra året hade jag det så tufft där. Sen på avenyn får mobilen ett ryck så Siri slår på. 

Gång på gång säger Siri rösten – ursäkta, jag hörde inte vad du sade, kan du upprepa frågan. Ursäkta, jag hörde inte vad du sade, kan du upprepa frågan. Gahhh ville bara få tyst på den. Så efter Götaplatsen stannade jag till och försökte jag få ordning men den hade bestämt sig för att inte samarbeta. 

Sista biten var riktigt jobbig, nöjd att jag tog mina sista krafter och ökade in i mål. Bara 2 min och 53 sekunder efter Thomas. Han har lovat att den lilla skillnaden aldrig kommer finnas igen så nästa år kommer han krossa mig totalt, så det gäller att njuta nu. Vid avenyn var det bara 200 meter emellan oss. Det hade gett mig extra bränsle om jag hade vetat det. Och ja för honom också, han hade garanterat fått en extra lunga och spurtat det sista.

Ja hur ska jag summera, målet var att köra på känsla, jag har tränat bra innan vårt hus köp, även om min tanke var att löpträna mer så har jag fått fina pass själv och tillsammans med min supersnabba vän och löpcoach Lisa. Jag har yogat och yinyogan, tränat styrka och kört mycket SomaMove. Vi har som sagt kört i ett det senaste och det kanske var ok att bara fokusera på annat för att sen springa ur allt:) även om uppladdningen kändes helt obefintlig. 

Min tid blev 1:51:34, ett pb för mig. Känns jättekul. 

Kände mig dessutom oförskämt fräsch i kroppen efter. Nu är vi hemma igen för ytterligare en galen vecka innan visningen. Jag kanske svimmar efter det;) 

Håll tummarna att det går vägen.. 

Kram

Training Träning VECKANS KOMPISTRÄNING/ VECKANS INTERVALL

VECKANS KOMPISTRÄNING!

I går hade jag träningsdejt med Sara. Urkul och efterlängtat!

Blev ett sjukt jobbigt så dejtandet var inte i någon form av snicksnack,  i alla fall inte på passet men vi tog igen det efteråt.

Så veckans kompisträning blev en variant av vårt Cardiopass på ucsp, Så här:

4 min jobb, 4 stationer. Vila en minut emellan stationerna. tot: 2 varv. Det blir 32 min jobb.

  1. 10 air squatjump + 10 sprawlers (burpee utan armhävning), gör detta i högt tempo 3 varv. Därefter löpning tiden som var kvar (upp till 4 min), shuttleruns på vår lilla löpbana.
  2. 8 burpees + 8 slamball – 3 var, Ro tiden som är kvar (upp till 4 min).
  3. 20 Mountain climbers + 15 svingar (16kg), 3 varv, stakmaskin tidens som är kvar (upp till 4 min)
  4. 2 min snakerope, 2 min utfallsteg.

1 min vila sen på ett varv till. Lovely. 

Kändes helt rätt med 75 min stilla yinyoga idag🙏 nu väntar mysbrunch med Tessan. 


 

Training

BALANSERAD INSIDA -BALANSERAD UTSIDA VIA ANDETAGET!

En harmonisk, balanserad, glad och vältränad insida, skapar en harmonisk, balanserad, glad och vältränad utsida.

Andningen förser kroppen med syre som används i vårt cirkulationssystem. Andningen påverkar immunförsvaret, påverkar matsmältning, producerar energi i cellerna, rensar kroppen från slagg mm MEN hur vi andas har enorm betydelse. 

Andningens rytm och riktning och djup påverkar vår energi och hormonbalans, påverkar hela vårt nervsystem. En väsentlig del av vår övergripande hälsa. 
Genom ditt andetag och mental fokus kan du påverka balansen i ditt autonoma nervsystem. Allt för ofta är många i belastingsfasen, den sympatiska delen, vår ”fight en flight” men det är i avlastningsfasen, parasympatiska systemet, ”rest & digest” som återhämtning sker. 

Vi har inte några problem att vara i det sympatiska systemet dock bör vi inte vara det under lång tid. Viss stress är naturligt men om vi har stress i våra kroppar för länge, som idag inte kommer från ett jagande lejon utan från stressad jobbaituation, prestationskrav och förväntningar på oss själva, så blir det skadligt för oss. Det blir då betydligt lättare att bli förkyld, större risk för hjärt och kärlsjukdom, sämre sömnkvalitet, sämre matsmältning osv

Förbättrar vi vårt andetag förbättrar vi vår hälsa. Fysiskt påverkar det vår syresättning genom bättre gasutbyte i våra alveoler, vi kan skapa ett bättre ph värde. När hjärtat kan lugna sig, få en mer samstämmig rytm påverkar det oss fysiskt, mentalt, känslomässigt andligt. 

Så även om du inte är stressad finns det otroligt fina vinster med att träna din andning. Hormonbalansen stabiliseras, och i den avlastande fasen samlas blod kring tarmar och magsäck för att både kunna ta upp och forsla ut näringsämnen. Därför är det lätt att förstå att det är tokigt att äta om du är i belastningsfasen, då kroppen inte kan köra båda systemen fullt ut samtidigt. Kroppen prioriterar att ”rädda” dig från faror när du är stressad vilket gör att tex matsmältning prioriteras bort. Om du går och äter samtidigt prioriterar kroppen att disponera blod ut i skellettmuskler i stället för till magen, no good.

Så först steget kan vara att faktiskt bara börja notera ditt andetag, vart du andas, högt i bröstkorgen, ner i magen, genom näsa eller mun. Att lära sig förstå hur vi andas under stress och hur vi andas i ”rest and digest” fasen.