Monthly Archives

oktober 2016

Löpintervaller, flås Training

GRÖTFRUKOST OCH FREDAGSINTERVALLER!

Tidig start i morse och en SomaMove klass fick väcka kroppen till liv i sällskap med fint medlemsgäng. Därefter en master frukost på créme med min starka och fina vän Helene som jag inte träffat på länge. Väldigt härligt och vi försökte hinna med mycket Catch up medans vi njöt av det goda.

 

Fullfart på jobbet med skön fredagsfeeling på medarbetare och medlemmar. 

Hade bokat en träningsdejt med Lisa men tyvärr blev hon sjuk. Kände att jag dippade i motivation. Efter en dubbel espresso och ett långt snack med mig själv så klev jag tillslut upp på bandet.. Sjukt nöjd efteråt och hela min kropp ler. Energiboost fick jag också. 

Körde ett pass jag kört tidigare.

Uppvärmning 10-15 min

Uppvärmningsintervaller 3×30 sek i högre tempo för varje intervall. 

Passet, spring sekunderna som är i fet stil och vila de andra. 

90:30:90:30:20:60 ( tempo 14km/h på 90sek, 17:2 km/ h på 20 sek) 

80:30:80:30:20:60 ( 14,7km/ h *2, 17:2km/h )

70:30:70:30:20:60 (15km/h * 2, 17:2km/h) 

60:30:60:30:20:60 (15,1km/h *2, 17,2 km/h) 

50:30:50:30:20:60 (15,3km/h *2, 17,3kn/h) 

40:30:40:30:20:60 (15,5 km/h *2, 17:5km/ h ) 

30:30:30:30:20:60 (16,8km/h *2, 18km/h) 

De första tiderna i parantesen är långa intervallerna, den sista tiden 20 sek intervallen. 


Hejdundrande skönt! 

Trevlig helg! 

Kram 

Mind Training

EN HEL VECKA I LUGNET – tid för reflektion.

Landar hemma efter en härlig dag på UCSP. Förra veckans utbildning i yinyoga med Ulrica Norberg var väldigt bra. Det har snart gått ett år sedan jag avslutade Ulricas 1 åriga Istha utbildning. Ulrica är otroligt duktig och jag undrar hur det kan få plats så mycket kunskap i ett huvud, måste vara all meditation, jag måste helt klart meditera mera.  I den utbildningen var bl.a. Hillevi Borga med en hel del och även denna vecka fick vi lyxen att lyssna på hennes föreläsningar.

Hillevi är fysioterapeut och fantastiskt härlig föreläsare, ödmjuk, rolig, superduktig och har en förmåga att förklara anatomi på ett enkelt och inspirerande sätt.

Sååå härligt att få sjunka ner i det pasasympatiska nervsystemet och stanna där en vecka:). Herregud var kreativitet föds och skön när man får tid att sortera och reflektera över mycket. Underbart att få sällskap av bästa Hasse och Kristin också.



Å vad vi pratat bindväv..


Nu ska det bli skönt med lite yang träning i veckan dock.

Jag bara älskar mixen av hård och mjuk träning. Tror också det är av största vikt att vi försöker hitta en balans.

I min värld spelar det ingen roll om du äter perfekt (vad det nu är) och tränar regelbundet, för om du upplever stress och ingen riktig lycka känner du dig inte så där frisk, energifylld och passionerad. Vältränad möjligen men det är inte alltid detsamma som frisk, att ha en god hälsa och ett välmående hjärta. Jag har varit där själv i en period tidigare i livet, där återhämtning och reflektion kommit i skymundan av allt som ska presteras. Jag har sett för många i mitt jobb som tränar mycket och äter hälsosamt som ändå inte känner sig varken friska eller energifyllda.

Kropp och själ hör ihop, psykisk hälsa är lika viktig som fysisk. För mycket stress, inställning till utamingar i livet, för mycket träning utan vila eller sorg påverkar inte bara psyket negativt utan även våra fysiska hälsa. Likväl som dålig mat, för lite rörelse och för lite/ dålig sömn påverkar inte bara vår fysik utan även psyket. Hälsa är ingen quickfix, hälsa för mig är ett livstidsprojekt – vi är alltid ”Under Construction

Jag är på riktigt väldigt tacksam att få vara helt frisk. Att min familj är frisk. Det är en gåva. Känner att jag vill förvalta den väl. Att vara piloten, ta kontrollen och inte dras med för mycket i ekorrhjulet som går så galet fort.

Ingen kommer tacka dig för att du inte hinner med att ta hand om dig själv, inte din arbetsgivare, din familj, sina vänner och allra minst du själv.

Tillåt dig att stanna upp i bland och försök få in det din kropp behöver, det kanske inte är det samma som du vill alla gånger. I bland är det liksom lite jobbigare, att inte göra det vi kan och det vi redan är starka i eller bra på.

Vi får ont i knän, höfter och rygg men ska ändå bara köra stenhårt högintensiv träning, så kan man ju linda knät och ta en smärtstillande på kvällen för att ladda om för nästa pass, så klämmer vi in en tid hos naprapaten innan det så är det ju lugnt. Vi kanske ska stanna upp och lyssna på vad kroppen säger och att vi faktiskt gör de där övningarna vi fick av naprapat eller personliga tränare som jobbar med orsaken. Det är klart att vi ska träna det vi tycker är kul men om vi vill optimera vår hälsa, kalibrera och balansera tror jag inte att vi  bara ska slå huvudet i väggen och heller inte bara ligga i Savasana även om båda två  kan vara frestande.

Skratta mycket, kramas, sov, reflektera, känn dina känslor, träna både hårt och mjuk, meditera, njut av sund god mat och tugga den ordentligt, känn dofter, lyssna, se, va i nuet, planera in egentid,  lyft upp och ge till andra människor, var snäll mot dig själv och var ärlig mot dig själv. Kram på er!