Monthly Archives

maj 2016

Styrketräning Training Träning

BEN OCH RUMPMOS LAGOM TILL HELGEN!

Effektivt är underbart!! 

Bjuder på ett mos pass för rumpa och ben så här på fredags eftermiddagen. Ledsen att bilderna är lite suddiga.

4 varv, 1,5 min vila mellan varven.(Såklart kan du köra 1, 2 eller 3 varv också) 

Värm upp ordentligt innan du startar.

  1. Upphopp på låda med eller utan vikt i händerna. Ett ben i taget, 6 st /ben.    
  2. Sumodeadlift 10 st    
  3. Bowling squat 8st/ ben     
  4. Utfallskliv med axelpress 10st  
  5. Utfallshopp 10st  
  6. Sidoutfall 6st /ben    
  7. enbensupphopp med bakrefoten i redcord.  
  8. bencirkel över låda med gummiband runt lår. 6st/ben     
Kör alla 8 övningar i ett svep.
Vila och kör igen;) Lycka till och spår av träningsvärk kan förekomma.
Trevlig Helg! 
Kram
ps video finns på instagram -fridaflow
Mind Training

EXTRA TENDER, LOVE & CARE TILL KROPPEN EFTER GBGVARVET

Så här några dagar efter Göteborgsvarvet så tänker jag extra på att ge omtanke till kroppen. Jag jobbar med rörlighet, andning och försöker vara så närvarande jag bara kan i vad jag gör och vad kroppen säger. 

Som att jag ger ny näring, ny energi, ny kraft till cellerna genom andningen och att just vara uppmärksam och närvarande.

Som en liten inre scanning har jag vandrat genom kroppen i dag med hjälp av andning och rörelse genom yoga asanas. Måste säga att kroppen känns väldigt bra. 

Efter en prestation som ett långlopp vill jag hitta tid att känna in innan jag boostar på igen, låta kroppen få återhämta men också sinnet. Att bara vara, inte ändra, prestera, värdera eller analysera så mycket utan mer reflektera. Det ger mig en större känsla av tacksamhet. 

Jag är ibland alldeles för bra på att sätta press på mig själv men herregud vad jag uppskattar det som är bortom prestation och krav. Den där mixen alltså.. The mic between hard and soft.. Känns som min grej:) 

 Släpper min lilla höft fri. I höften lagras mycket spänningar och slagg. Tycker det är väldigt skönt efter löpning att jobba med höftöppnare. 

På bilden Lizard,  

Starta från alla fyra. Kliv fram med höger fot till utsidan till höger hand. Rotera ut foten så hälen är in på mattan och tårna ut. Tryck ner höger fot i golvet och tänk att du drar in höger lår in i höften.  Du kan lägga en filt under knät om det känns obehagligt. Välj om du vill ha tår i eller om du vill lägga ner bakre foten. Dagsformen kan variera så känn in var du är i dag och jobba med långa djupa andetag. 
 

Löpintervaller, flås Training

RACERAPPORTEN FRÅN GÖTEBORGSVARVET!

Sitter på tåget hem från Göteborg. Tim ligger med huvudet i mitt knä och håller på att slumra in till det sköna behagliga gunget i tågvagnen. Fantastiskt skönt att vi valde tåget. Första gången för Tim som tyckte hitresan var så spännande. För oss känns det snabbt, enkelt och smidigt.

Vi blev hämtade av Thomas mamma Ewa när vi kom hit i fredags och har bott hos Thomas fina syster Louise. Ett guldupplägg.

I fredags blev vi bjudna på mysig middag med Louise, Ewa och Thomas bror Mathias och Homa. Vi avslutade den middagen med en ”snabb” äppelpaj som Ewa bakat.

Både jag och Thomas har haft en rätt svajig  uppladdning inför det här loppet. Det är andra gången jag ger mig på det här varvet och fjärde gången i mitt liv jag springer distansen. För mig är det långt med 2,1 mil och stor skillnad mot women’s health halvmaraton jag sprungit som är alldeles platt. Alltså motsatsen mot detta lopp. 

Thomas vad har stökat en del det sista vilket är supertrist då löpningen funkat fint innan den börjat säga ifrån. 

När vi la oss på fredagkväll kände både jag och Thomas dessutom i halsen. Thomas var dessutom rätt hostig. Så vi drack te med massor av ingefära och även rödbetsjuice för syreupptagningsförmågan.

Lördag morgon:

Vi vaknar runt 6:30 och vi båda tänkte ta en kort runda i löpskorna enbart för att väcka kroppen ca 2-3 km. Jag började. Kändes tungt och stelt och fortfarande känning i halsen. Thomas körde också en sväng, för honom kändes det lite bättre. 

Vi åt en frukost i så lugn och ro det går med en 2,5 åring som far runt överallt. Gröt, kaffe, ägg , grönsaker och rödbetsjuice.

Sen tog vi bilen och svängde förbi mamma Ewa som körde oss bort till starten. Tim fick mysa med farmor när vi sprang, något han verkligen gillar. 

Detta var som sagt mitt andra Göteborgsvarv, jag var nervös. Det är så långt och mycket uppför. Nervositetskissade många gånger och försökte komma ihåg att jag gör detta för mig själv, för att hitta en skönare känsla en förra året. Vi startade 13:28. Drack vatten och stoppade på oss några energi ta letter från enervite.

I år hade jag min klocka som jag förra året inte fick igång. Det hjälpte mig att hålla ner farten i början då det är så väldigt lätt att starta för fort. 

Jag bestämde mig tidigt för att göra ett lopp där jag tar det lite lugnare första halvan för att ha krafter kvar. Det kändes bra i början och stor skillnad att veta vad jag hade att vänta mig. I säldammsbacken känner jag en klapp på axeln av Thomas, vi tappade varandra i startledet och jag trodde redan han var före mig. Mysigt att vi fick se varandra och han fortsatte så fint förbi mig. Efter ca 4,5km ses vi igen men då för att han bestämt sig för att bryta, vaden håller inte. Tråkigt såklart men mycket klokt. Han kommer bli livsfarlig nästa år.

Första milen känns bra. Jag dricker på vätskestationerna och håller ett skönt flow. Håller jämt tempo på 5:18 /km. Lite snabbare där det är platt och lite långsammare uppför. Andra bron vid 14km är lite blåsigare och rätt tuff men jag håller mig till planen och har rätt mycket kraft kvar. 

Sen kommer avenyn, den lutar liksom lite uppför hela vägen.. Nästan 2 km så där retsamt uppför. Väl framme vid Poseidon efter 17km är jag trött i ljumskar och ben. Lungorna jobbar fortfarande tillsammans med mig men sista fyra km är riktigt tuffa. Spurtar sista biten in i mål och känner mig nöjd men mina 1:52 min, 5:37 min snabbare än förra året men framförallt en helt annan känsla, roligt, jobbigt med med ett flow genom hela loppet. Och känslan att jag faktiskt kan tänka mig göra det igen trots att jag är allt annat en snabb på dessa längder. 

Den där bananen, kexchokladen och mjölken efter mållinjen smakar så magiskt gott. Fantastiskt arrangemang och så mycket publik. 

Den skönaste var ändå den killen som stod med en stor skylt efter 1 km, på skylten stod det 20 km kvar och han skrek, – håll i nu sista bara 20km kvar.. Haha!! 
   
     

 

  
Sista biten på film:)