Monthly Archives

april 2015

Allt möjligt Frida Mat/recept smoothies Träning

DÅLIG MAT I PÅSK – STRAFFA DIG INTE!

Blev det förmycket godis och andra onyttigheter i påsk?  Så kan det bli men åååå gör inte våld på dig själv och ditt sinne nu. Nä låt bli att dra ner och bara dricka juice fast du tycker det är superjobbigt eller straffa dig själv med på tok för lite mat  under en period där du ständigt längtar efter mer mat. Börja liksom bara om är min varma rekommendation.

Tänk lite oj vad det blev mycket i påsk, hur känns det i kroppen, i huvudet, hur har jag sovit och reflektera över hur det känns bara men försök inte kompensera. Se det som en erfarenhet. Du kan påverka det som kommer framöver och det är alltid värt att börja om.

Unna dig sunda sköna val i stället, rena råvaror, tugga maten ordentligt, kom i säng i tid osv.

Vi behöver ju inte göra det så komplicerat, så här tänker jag i det stora..

Jag är sparsam med kött, mejeriprodukter, vitt mjöl, tillsatser, socker och mättat animaliskt fett.

Jag försöker optimera mitt handlande till rena råvaror och ekologiskt i största mån.

Jag försöker värna om sömnen… Inte alltid så lätt i småbarnsåren så här..men jag försöker.

Jag mår bra av att leva hälsosamt och att ta ansvar för sin hälsa är ju ett fritt val för att livet liksom blir lättare, bättre och skönare.

Vikten är inte någon motivationsfaktor alls..har ingen våg. I bland är vi så fixerade vid utsidan så vi glömmer att en balanserad och välmående insida ger en balanserad och välmående utsida.

God hälsa för mig är helhet och det är framförallt ett livstidsprojekt, ingen qvickfix.

Däremot värdesätter jag en jämn energi och att känna mig pigg, ett bra immunförsvar, att sova gott, att känna lust inte press, att känna mig stark, att ha en lugn och harmonisk mage och ett skärpt huvud.

Vi är inga asketer i vår familj, vi tror inte riktigt på att vara för kontrollerad utan värdesätter vikten av att spåra loss i bland. Vilket i sig inte gör något om man sköter sig till vardags, däremot känns det.

En kostomläggning kräver viljestyrka..till en början därefter vill man inte vara utan.

Några små tips på vägen:

  • Ät mat som lagas från grunden med fina råvaror
  • Stressa inte när du äter, tugga maten ordentligt
  • Ät mycket grönsaker
  • Variera färgen på grönsakerna.
  • Sov
  • Drick vatten regelbundet
  • Ät mycket fisk och skaldjur
  • Se till att alltid ha bra basvaror hemma
  • Glöm inte den värdefulla vardagsmotionen
  • Var ute minst 30 minuter om dagen
  • Låt barnen vara delaktiga i matlagningen, skära grönsaker mm
  • Jo du får äta frukt, skillnaden av att få i sig socker från ett päron och att inta en sötad yoghurt, kaka eller läsk är mängden socker och också förpackningen, en smart förpackning som en frukt med fibrer och där du behöver tugga gör att hjärnan hinner registrera att du äter, skicka matsmältningsenzym och mättnadskänsla och det tar lite tid. dricker du eller äter något raffinerat går det undan och kroppen förbereder sig på krig mot sockret som kommer, dvs snabb utsöndring av insulin och häftig sväng i blodsocker kurvan.
  • Träna regelbundet och variera din träning.
  • Hitta stund för stillhet
  • Mota olle i grind, gör mellanmål om du lätt blir sötsugen . Ex en halv avokado, en smoothie, en liten fruktsallad och hackade nötter. Brottom: nötter och en frukt.
  • Om du spårar.. back on the horse again,

Kort näringslära:

Du behöver fett, protein och kolhydrater uteslut inget är min starka rekommendation.

Protein – kroppens främstabyggsten. Våra muskler, hud, hår naglar består av protein.

Bra källor: Kyckling, kalkon, fisk, skaldjur, baljväxter, ägg

Kolhydrater – kroppens favorit bränsle:

bra källor: Baljväxter, rotfrukter, råris, quinoa, havregryn, bovete, hirs

Fett: livsviktigt, för hjärnan, hjärtat och kärlen. Fungerar som stötdämpare för inre organ,   för att ta upp våra fettlösliga vitaminer (A, D, E och K)  Fet fisk, nötter, frön, avokado, olivolja, kokosfett, rapsolja,

Utöver de tre näringsämnena behöver vi vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer tex. genom varierad kost.

Variera din träning!

Låt hela familjen få smoothie boosta..Mums