Monthly Archives

mars 2013

Träning

Milla mot nya träningsmål

Så roligt att Milla Åkerlund blivit medlem hos oss på UCSP.

Vi lärde känna varandra för drygt två år sen. Jag höll en föreläsning om kost och hälsa i samband med en frukost som Florida grapefrukt anordnade för träningsbloggare. Milla har en riktigt trevlig och bra blogg– titta in om du inte redan gjort det.

Ni kan läsa om hennes satsning här..

Underbart när allt är möjligt.. Inga ursäkter och valda sanningar här inte.. Minsta sötnosen är 5 månader och får följa med mamma på träningen i bland.
Heidi är Millas PT och det ska bli roligt att följa hennes utveckling..

20130327-103048.jpg

Frida Träning och kost under min graviditet

Kramp i vaden och lite segare start än vanligt..

Nja i natt sov jag faktiskt inte så bra.. fick tokkramp i vaden och vaknade lite för många gånger..

Maria Wigbrant, tidigare kollega till mig och har skrivit boken Stark, glad och gravid skriver så här på minbebis.se :

Kalcium har en central betydelse för musklernas förmåga att dra ihop sig och arbeta normalt. Om du får kramp ska du prova att töja muskeln. Det gör du genom att sträcka benet samtidigt som du drar tårna mot ansiktet. Du kan även göra denna töjning i förebyggande syfte.

Babycenter skriver så här om orsaken till kramp i vaden under graviditeten.

Brist på näringsämnen och salter, som kalcium eller magnesium, i blodet. Detta orsakas av att bebisens behov gör att du får brist.

Den växande livmodern trycker på venerna från benen tillbaks till hjärtat. Detta, tillsammans med inverkan från graviditetshormonet progesteron, kan påverka muskeltonus i dina ben.

Löpning, sport eller att stå hela dagen kan göra benen trötta och även den ökade kroppsvikten under graviditeten utövar påfrestning.

Har du fått kramp under din graviditet?

73% av de gravida kvinnor som blev tillfrågade i minbebis undersökning fick kramp en eller flera gånger under graviditeten..Hur som det blev väldigt lugn crosstraining i morse för att ladda upp inför lång dag på UCSP.

Dagen flög dock iväg med fullspäckat schema, snart väntar Cardio TeamTraining..

Tur jag fick min blåbärs dos i dag:)

20130326-205702.jpg

Frida Träning och kost under min graviditet

Effektivt överkroppspass och min gravidträning v.24

Nu så här i v.24 tycker jag att jag växer så det knakar men mår strålande bra. En skön start i dag med 65 minuter på crosstrainer, lite keso och några skivor kalkon innan.

Frukost efter morgoncardio med keso, massa fina blåbär ( jissus vad det går åt blåbär för fröken Lindström just nu..någon som vill ge mig blåbärssponsring kanske?:) örtmarinerad kalkon och vatten samt en latte på lättmjölk.

I stället för lunchträff körde jag och Josefine en trevlig träningsträff – Överkropp på schemat idag- effektivt och bra pass.

Uppvärmning: dynamisk rörlighet

Omvänd rodd 8st direkt dips på bänk 12 st, 3 set utan vila emellan.

Vila 2 minuter

Armhävning -rulla bollen emellan -10st direkt rodddrag med skulderstabilisering 8st/arm, 3set utan vila

vila 2 minuter, avslutade med 3set clean & press, 10 per arm

Lunch påfyllning direkt efter med kalkon, sallad, keso och potatis..kalkondag idag;)

Träningsplanen , ja det är ju påskvecka så lite styckad vecka, så här ligger planen.

Måndag: Ja..som ovan:)

Tisdag: Lågintensiv Crosstrainer ca 60minuter

Onsdag- sönd: Skidor både längd och utför …underbart!!