Monthly Archives

juli 2012

Frida Träning

Du blir vad du äter..

20120722-110710.jpg

Intervaller på gymet igår.. Varmt och svettigt men galet skönt efteråt..
Jogg 15 minuter som uppvärmning.
10 st 1 minuters intervaller med 30 sek vila emellan. Nedvarvning på löpbandet efteråt och några få benövningar som utfall fram och bak, höftlyft med ett ben mot taket och indrag på pilatesboll.

För att få riktigt bra resultat i träningen är ju kosten otroligt viktig.. Jag skulle vilja säga att för bästa resultaten är det 80% kost och bara 20% av träning du utför. Jag menar absolut inte att minska värdet och välbefinnandet som träningen ger men för att just maximera resultaten i träningen är vad och när du äter av mycket stor vikt.

Om jag morgontränar ser jag till att få i mig protein ca 30 minuter innan, ett glas ekologisk mjölk och kesella eller en proteindrink av ett bra whey protein utan tillsatt socker eller sötningsmedel, för att optimera förbränning. En ny publicerad artikel i the journal medicine and sience in sports and exersice. Skriver att ett intag av 20 gram protein 30 minuter innan träningen främjar din ämnesomsättning i upp till 24 timmar efter träningen.

Direkt efter träning är det påfyllning och just nu har jag ju lyxen att kunna gå direkt till frukostbuffén och beställa omelett, njuta av grekisk yoghurt, härliga frukter och obehandlade nötter. Fina och näringstäta råvaror för att stoppa nedbrytningen av musklerna och starta uppbyggnad och återhämtning… Kanon..

Mat/recept

Sparris i salladen..

Middagatips:
Sommarsallad med ugnsgrillad kalkon..
Lätt att göra och supergott.

I salladen kan du blanda i det som faller dig i smaken, jag använde:
Romantica tomat
Blandad mix sallad
Avokado
Soltorkad tomat
Salladslök
Ekologisk fetaost
Broccoli ( 1 minut i sjudande vatten med havssalt för att få den knallgröna fina färgen)
Sugarsnaps
Sparris.. Älskar sparris..

Sparris är en av de grönsaker som innehåller mest näringsämnen. Den är rik på folat, K-vitamin, C-vitamin, A-vitamin, B1-vitamin, B2-vitamin, mangan, fibrer, B6-vitamin, koppar, niacin, kalium, järn, zink, magnesium, selen och kalcium.

Stekte på broccoli, sugarsnaps och sparris med kokosolja och vitlök innan de fick blandas med sina kompisar i salladsskålen.

Salta och peppra kalkonfile, stek på hög värme med kokosolja i grillpanna.
Strö över lite furikake från Reneé Voltaire, in i ugnen på 170 grader i ca 15min.

20120711-145851.jpg

20120711-150042.jpg

I morse blev det en lite jogg till Ulriksdals slotts cafe för frukost och promenad längst Edsviken hem..

20120711-150344.jpg

Träning

Skön luft i Fjällbacka..

Bästa starten, 11,7 km löpning i Fjällbacka.. Frukost med blåbär, hallon och jordgubbar.. Mmmmm

20120706-104017.jpg
Tilltuffsade och mosiga efter tidig löpning men nöjda själar..