Monthly Archives

juni 2011

Frida

Det ger mig inspiration..

Haft en härlig dag idag. Jag inspireras av människor som är genuint glädjespridande, som jobbar med sig själva och i vilket tillstånd man vill vara. Som vågar vara sig sjäva, som inte dömer eller tolkar personer /händelser negativt utan ser varje möte med en människa som lärdom och framförallt de som jobba med devisen -Jag ansvarar, upplever, tänker och tycker för mig ..Inte man, alla tycker, flera tycker…utan jag känner/tänker/tycker så här. Jag är bortskämd med att känna många fina människor med dessa egenskaper och det är jag tacksam för.

Du ansvara för dig och vad du upplever,tänker och tycker. Jag låter dig vara den du är och respekterar dig för den du är.. jag tror det blir väldans bra om vi försöker hjälpa varandra att tänka så.. 

Avslutade dagen med min vän Annicka, vi hade tänkt ses på Mocco men eftersom det var sommartids öppet där bytte vi plan, vi hittade en finfin kycklingsallad..

Nu ska jag sova och vakna med i ett härligt tillstånd, i morgon bitti ska min finfina cykel ska få ut och åka minsann..

Frida Träning

Musklerna glada av spenat

ÅÅ en härlig midsommar helg i Vaxholm med vänner är godis för själen.

Nu är vi hemma igen och Tindra, snart 5 år bjöd mig på pickninck på balkongen i morse, kalkon, kesella och bär, färsk bladspenat och ingelsta kalkon. Jag la upp lite spenat som du gillar här också berättade hon stolt när hon så fint serverade våra tallrikar. Det blev en knäckemacka med mosad avokado som är Tindras favvorit som bonus.. lyxmorgon.

Spenaten är inte superpoppis i Sverige men jag tycker den är fantastisk, rik på antioxidanter, vitaminer och mineraler, magnesium bla som är viktig för nerv, muskelfunktion, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystem och matsmältning, hjärtat och hjärnan. Magnesium är viktig för produktion av de enzymer som behövs för cellernas funktion.

Forskare från KS menar att nitrat i spenat stimulerar musklernas kraftverk (Mitokondrierna) vilket betyder att musklerna behöver mindre syre för att fungera. Resultatet enligt dessa forskare kan ha betydelse för hårt idrottande personer som vill förbättra sin prestationsförmåga. Jag ska testa prestationen om en stund på gymmet.

Magnesium har betydelse för all vävnadstillväxt så därför är det viktigt för personer som tränar mycket, för gravida kvinnor och även för personer som stressar mycket.

Så lite fräsch bladspenat i salladen eller som ingridiens i smoothies är tipptopp.

Brist på magnesium kan bla ge: huvudvärk, matsmältningsproblem, trötthet, muskelsvaghet,koncentrationssvårigheter, depression, kramp i benen.

Magnesium finns bla i gröna grönsaker , bönor men också i fisk, kött och spannmål.

Magesium källor jag brukar använda är bla : spenat, pumpafrön, linfrön, paranötter, madel, bönor.

Frida Träning

För lite sömn slår hårt

Hade en trevlig aktivitet med Bjurfors i går kväll,  förra året var det drakbåt i brunnsviken och i år blev det båtfärd från Saltis till Ålö, himsikens tur med vädret hade vi och ett toppengäng att ta hand om så kvällen blev kanon.

Trött i ögat i morse när klockan ringde vid 06.00, ska bli skönt att koppla av lite i midsommar. Det blev minsann ett kalleanka rygg pass idag, lite för lite sömn så jag taggade inte till riktigt, la in rörlighetsträning halva passet.. som behövs det med.

Tindris fick bestämma middag idag så det blev kikärtsbiffar och sallad med romanticatomat, aavokado, spenat, kidneybönor, rödlök, apelsin och hackad mandel.

Ser fram emot en skön helg med avkoppling, träning, fina vänner och god mat. I morgon blir det mys hos vänner i Vaxholm ser verkligen fram emot det och hoppas solen kikar fram.

Önskar er en riktigt skön helg!