Frida

Pulsklocka eller inte…

Fråga: Hallå Frida,

Funderar på att köpa en pulsklocka och undrar om du rekommenderar det.

Kan jag påverka min maxpuls och vilopuls?

/Patrik

Svar: Hej Patrik,

Jag tycker absolut att pulsklocka är ett bra och roligt verktyg.

Med pulsbaserad träning kan du lättare uppnå den bästa effekten för de mål du har, vad de än är. Bli snabbare, optimera fettförbränningen, öka hjärtats slagkraft, höja syreupptaget eller utöka förmågan att tåla och eliminera mjölksyra.

Att få ut så mycket som möjligt av din träning betyder inte att du alltid måste träna hårdare eller öka tempot.

Ett mycket bra sätt att förbättra din träning och se resultat är att träna på rätt intensitetsnivå.

Maxpulsen påverkas inte av din träning utan är genetisk, den sjunker något i takt med att du blir äldre.

Du kan räkna ut den via en formel: Den är i grunden framtagen för löpning och längdskidåkning och är ett genomsnitt på en stor befolkningsmängd.

Därför kan de i enstaka fall vara en felmarginal som är ganska stor, men för de allra flesta är uträkningen tillräckligt bra för att kunna användas praktiskt.

220-ålder (Män)

226-ålder (kvinnor)

Alternativet är att utföra ett eget maxpulstest eller med hjälp av en personlig tränare.

Det är inte ovanligt att maxpulsen varierar i olika konditionsgrenar, jag har exempelvis lite högre maxpuls i löpning än vad jag har i cykel.

Vilopulsen kan du till skillnad från maxpulsen påverka med din träning. Riktigt vältränade idrottare har ofta en vilopuls under 40 men under 60 anses vara godkänt. Det är bra att hålla koll på dagsformen via din puls, en förhöjd puls kan vara tecken på stress, infektion eller överträning. Vilopulsen mäter du bäst på morgonen innan du gått upp ur sängen.

Pulsklockan kan också fungera som en motivationskick, att följa framsteg och kunna samla statistik på din träning. Jag är kär i min pulsklocka från Polar som har fått slita hårt och behöver nytt batteri:)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply