Healthy Mind

Sluta sälja hälsa till kvinnor genom att få dem att känna sig otillräckliga!

Jag har ruvat på det här inlägget ett tag. Inte riktigt vetat om jag vill publicera det. Om jag vågar. Men sen ändå. Det är liksom ingens fel lika mycket som allas. Och det är något alla vet. Den rosa elefanten i hälsovärlden!

Så då måste vi ju våga prata om det.

Jag har ångest. Varje gång vi ska göra omslag tar den ett grepp i magen och liksom vrider om.
Jag älskar att göra tidning. Ääälskar att fylla den med inspirerande, informerande och intressant innehåll.

Jag hatar(!) att sälja den.

Hälsovärlden och media har trasslat in sig själva i en härva som gör att alla tror att det är omöjligt att sälja något som har med hälsa att göra utan att först förminska de som ska köpa produkten – kvinnorna!
Föd den del hos henne som tror att viktnedgång och förändring av kroppen är något hon inte klarar sig utan, så köper hon tidningen.
Och tyvärr fungerar det. Så ingen vågar sluta.

Ärligt talat. Det gör mig helt förtvivlad.
Här sitter jag med massor av oerhört bra innehåll, skrivet av riktigt vassa journalister och med Sveriges främsta experter bakom råden. Men ni vill bara ha det om jag smörjer in det med skit innan jag säljer det.
Varför är det så? Ja. Jag frågar faktiskt dig som läser detta. För du är troligen också en av de som köper tidningar.
Missförstå inte: Jag anklagar inte här, detta är snarare skrivet ur en ”snälla hjälp mig”- state of mind. Så sänk garden och tänk att vi hjälps åt…

Öppen fråga att fundera och resonera kring:
Vad är det som gör att vi köper (nedan är inte antaganden utan baserat på siffror) tidningar med rubriker som:

Bränn fett snabbt
träningen som ger snabba resultat
eller
Rasa i vikt med nya xxxxxdieten

I större utsträckning än exempelvis

Bli ditt starkaste jag
träningen som ger snabba resultat
eller
Må bra inifrån och ut med xxxxx

Varför?

Media har ett ansvar här, absolut! Och jag som står med ena yrkesbenet i tränings-/yogavärlden och den andra i Sveriges mediehus ser det som min mission att vara med och skapa ett nytt klimat.
Men… ibland tycker jag att vi gör kvinnor till menlösa offer alltför för lättvindigt.
(Tänk om vi skulle agera på sms-lån som vi gör med hälsa. Jag menar, reklamen för sms-lån är briljant smart och ofta skamlös. Men om du köpte en soffa på sms-lån skulle ingen tycka synd om dig utan snarare respondera. ”Hallå, du är väl inte dum. Get a grip!”)

Vi behöver hjälpas åt att förändra och vi som konsumerar media har så mycket mer makt än vad vi tror. Ge fingret till dieter och kroppsideal som bara får dig att må dåligt!

Jag har inga färdiga lösningar (än;). Så tills jag är klokare vill jag bara säga, kom ihåg:
Ditt mål: må bra.
Hälsoaktörers mål: sälja.

Hur är DU när du mår bra? Vad gör du när du är till freds? Vad längtar du efter? Vilka sidor hos dig vill du lyfta? När glittrar just du? Gå på det!
Syna alltid vad som finns bakom rubrikerna, läs baksidan på förpackningen så att säga. Och välj det som gör dig stark – inifrån och ut.

Värna om din integritet, respektera dig själv, sträck på dig.
Du är värd all kärlek i världen, speciellt din egen!

Foto: Kitty Lingmerth

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply
    petra
    22 juni, 2017 at 11:17

    ryser!!! du är grym som vågar stå upp för detta!!

    med en 18 årig dotter o ett liv kantat av lättare övervikt o bantning osv tills nu med normalvikt o regelbunden träning som 45åring.. Men om jag känner mig nöjd o lycklig över min kropp som är starkare än någonsin?? nää det är en fight för får man må bra o tycka om sig själv i mediasverige idag???

  • Reply
    Sophia
    22 juni, 2017 at 11:54

    Jag advokat till yrket med två barn boende hos mig varannan vecka. Den lilla fritid jag har ägnar jag till stor del åt träning och sedan några år tillbaka har jag även lyckats klämma in ett extrajobb inom träningsbranschen. Eftersom jag är storkonsument på träningstidningar och har väldigt tydliga preferenser känner jag mig manad att svara på ditt inlägg som jag tycker är både vettigt och insiktsfullt.

    Jag köper tidningar som är konkreta och fördjupade i sina råd och budskap oavsett om det gäller att bli starkare eller gå ner i vikt eller något annat. Rubrikerna har aldrig påverkat mitt val av tidning, eftersom jag sedan länge insett att de sällan matchar innehållet. Den mest braskande och konkreta rubriken kan dölja en otroligt innehållslös artikel. Att återge allmänna råd av typen ”ät varierat och öka mängden grönsaker” tycker jag varje seriös tidning inom ämnet hälsa ska undvika. Detta är något som läsaren med största sannolikhet redan känner till eftersom denne uppenbarligen har ett intresse av just området hälsa.

    Är det något som irriterar mig så är det att köpa en träningstidning som man tror ska inspirera en till sina träningsmål och god kosthållning och så får man bara diffusa artiklar på temat ”älska dig själv som du är”-temat. Visst kan en sådan artikel motivera en plats i en tidning med ett holistiskt perspektiv, men den måste vara konkret och ha vetenskaplig grund! Enligt mig behöver det inte heller nödvändigtvis inte råda någon motsättning mellan att älska sig själv som man är och samtidigt vilja göra gott för sin kropp i fråga om att utnyttja sin träningstid rätt och få i sig näringsriktig kost. Jag vill helt enkelt ha den senaste forskningen om träning och kost paketerad i ett lättläst format, spännande och nyttiga recept, inspiration till mitt träningsupplägg av de bästa personliga tränarna samt inspireras av andras relation till hälsa. No more, no less.

    Tack för en fin blogg som jag länge följt i tystnad! :)

  • Reply
    erika-kits
    22 juni, 2017 at 12:13

    Jag håller åh så med! Och som jag ser det är det att hedra sin kropp att ta hand om den, stärka den. Träna, äta bra etc. Men att vi får hållbara resultat bara om vi gör de val vi gör utifrån att vi vill GE oss själva den styrkan, den maten, det bästa helt enkelt. Inte att vi till varje pris måste bort från det vi är idag. TACK för kloka ord!

    • Reply
      Sophia
      22 juni, 2017 at 12:42

      Det är därför jag har höga förhoppningar för tidningen när den nu drivs under din ledning. Tog en paus från Women’s Health (men behöll Wellness såklart) ett tag men nu ska jag förnya prenumerationen.

  • Reply
    Pamela
    22 juni, 2017 at 19:25

    Jag köper inga tidningar där det står någonting om att tappa vikt på framsidan. Jag tycker det är förkastligt. Detta betyder att jag helt slutat läsa hälsotidningar. Även om jag är intresserad av hälsa. Läser peppande kroppspositiva bloggar istället. Skulle inte köpa fast jag vet att innehållet är bra. Det är fortfarande inte okej att framsidan lockar med vikthets.

  • Reply
    Fia
    27 juni, 2017 at 22:31

    Intressant och viktigt inlägg, en av anledningarna till att jag slutat köpa ”hälsotidningar”. Jag lockas då inte av de rubrikerna! Väljer hellre några bloggar jag går in på där jag inte först behöver fundera över en framsida som ofta känns orealistisk bara för att locka och utnyttja kvinnors dåliga självbild. Vet att du har bra budskap som verkligen inte bara satsar på utsida och ett visst ideal så jag har tänkt testa din tidning men det har inte blivit än.. Då kanske jag får slå till nu då 😊

  • Reply
    Karin Fitness & Hälsa
    8 juli, 2017 at 23:21

    Håller med dig så galet mycket. Visst är det tråkigt att den typen av rubriker säljer bäst och att det fortsätter att vara så trots att jag tror att de flesta av oss är klokare än så.

    Jag har tyvärr inga konkreta lösningar för detta, men tycker att det är grymt att du står upp för detta och skriver om det. Jag tänker göra detsamma på min blogg och i mina kanaler och förhoppningvis kan det göra någon liten skillnad i alla fall!

  • Leave a Reply