Okategoriserade Stark mamma

Ny mamma – tänk på detta när du ska träna!

Våran core, kärna, är placerad precis där en kärna ska vara: i mitten av kroppen. Eftersom alla våra muskler länkas samman genom så kallad fashia blir coren det nav där över- och underkropp sammanstrålar.

En funktionellt stark kropp behöver kunna jobba med över- och underkropp synkroniserat. Därför säger det sig självt att om din core är svag (vilket den blir av att ha blivit utstretchad in absurdum under graviditet) kommer resten av din kropp aldrig kunna bli så stark och fungerande som du vill att den ska vara.
Med andra ord: GÅ PÅ MAGKÄNSLA! Låt magen styra vilken typ av träning du ska ägna dig åt.

Detta är mycket individuellt och framför allt är det olika ”när” efter en graviditet du kan göra det ena eller det andra. Det beror på en rad faktorer som hur din kropp klarade graviditet och förlossning, hur och vad du tränade innan och under graviditeten, gener etc. Generellt skulle jag (för både kropp och knopps skull) rekommendera att viga de två första månaderna till att gosa, sova och jobba endast med mjuka övningar för nacke och bröstrygg (som ju blir väldigt stela av bebisbärande och amning i början) samt mammamageappen. Detta kan du börja med från dag ett om du vill.
Hur du sedan går vidare avgör du efter att ha lyssnat på DIN kropp. Är du osäker, anlita en tränare som är duktig på detta och bli tittad, klämd på och guidad av proffsögon.

Här är dock några saker att tänka på för alla.

1. Använd dig av mammamageappen. Jag vet att det låter som att jag fått betalt för att skriva det gång på gång. Men så är inte fallet. Det är helt enkelt så att det är det i särklass bästa sättet att säkert och kontrollerat och steg för steg bli stark igen – inifrån.
2. Kontrollera att magmusklerna gått ihop innan du börjar med tuffare träning. Du kan göra det själv. Här är en utförlig beskrivning av hur du gör, samt lite info om en abhealer (typ av gördel) som är väldigt bra!

Svårt? Leta upp en certificerad mammamagetränare, eller gå till en sjukgymnast, naprapat eller tränare som är duktig på just postgravida kvinnor och träning.
3. Träna lugnt och kontrollerat. Den inre muskulaturen jobbar bäst i lugna och kontrollerade rörelser. Burpees och annat får därför givetvis vänta. Välj enkla övningar som gör det lätt för dig att hålla koll på magen genom hela övningen. Även plankan ska du vänta med. Läs asbra förklaring till varför här!
4. Din mage ska sugas in när du gör en övning. Om den putar ut, eller börjar puta ut efter en stund innebär det att du tappat kontakten med din inre stabliserande muskulatur och bör stanna upp och återaktivera den genom att aktivera bäckenbotten och sedan hitta ett sug inåt i din inre magmuskulatur. Börja i nedre delen av magen och jobba dig uppåt. Byt övning om du inte lyckas hålla magen.
5. Tänk långsiktigt. Om du gör för tuffa eller för snabba övningar för tidigt kommer din kropp att koppla på dina yttre magmuskler som en säkerhetsåtgärd (den behöver ju nååågot att stabilisera med). Problemet är att dessa muskler inte är gjorda för att jobba stabiliserande utan för att skapa rörelse. Däremot är de pigga på att vara med så de kommer bestämma sig för att ta över jobbet från den inre armén (de som egentligen är skapta för arbetet).
I det långa loppet kommer det göra att du får svårare att hitta den inre muskulaturen och att du därför riskerar ryggproblem och troligen kommer gå runt med putmage resten av livet. Kortsiktigt kan det resultera i att magmusklerna inte går ihop som de ska, diastas, navelbråck, ryggproblem.

Ledord: magkänsla! När din inre muskulatur är stärkt och bukhinnan gått tillbaka igen kommer den aktiveringen ske utan att du tänker på det. Till dess: Låt magen styra. Gör inte övningar som är så svåra tekniskt eller fysiskt att du tappar kollen. Det du gör nu kommer påverka hela din kropp och dina träningsresultat i framtiden.
Och nej… det är aldrig för sent för smart träning. Även om du fick barn för 20 år sedan, ge dig själv en period då du servar grunden – dvs börjar inifrån och jobbar dig utåt.

Just do it! Be smart, lyssna på magkänslan!

Vill du läsa mer om detta: mammamage.se och just det… har jag sagt LADDA NER APPEN…? Ja det har jag visst ;). Do it!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply