Training

Carbs 4 life

Jag får mycket frågor om just kolhydrater och hur pass ”bra” det faktiskt är att äta dem. Tyvärr så lever många fortfarande i någon konstig tro om att kolhydrater är både onyttigt och dåligt. Innan jag själv blev mer  påläst och utbildad inom träning och kost, så hade jag också en föreställning om att jag skulle bli både starkare och mer vältränad om jag drog ner på just kolhydraterna. Det i kombination med tung styrketräning var ingen bra kombo kan jag säga. Tack och lov så vet jag bättre idag och jag skulle  Vi behöver kolhydrater för att våra kroppar ska fungera och vi ska må bra och framförallt om du har träningen som en del i din vardag. Jag äter olika typ av kolhydrater till alla mina måltider och jag mår väldigt bra av det.

Men vilka livsmedel är egentligen bra kolhydratskällor? Här är några exempel på råvaror som innehåller bra kolhydrater som både ger energi och näring.

Olika typer av fullkornsprodukter.
Ris, pasta, gryn och bröd.

Grönsaker och frukt.
Lite matigare grönsaker, som exempelvis broccoli och olika typer av kålsorter. Naturligt färgrik frukt innehåller också kolhydrater och är även rika på antioxidanter.

Bönor och linser.
De är både protein- och fiberrika och innehåller dessutom långsamma kolhydrater.

Rotfrukter.
Potatis, sötpotatis, olika rovor, rotselleri, palsternacka, morot i olika färger, rötbeter osv. Som bonus har många rotfrukter väldigt låg miljöpåverkan.

Jag startar som ni vet alltid dagen med att äta gröt (havregryn) och det är en kolhydratskälla som jag verkligen gillar. Det även finns en uppsjö av bra råvaror och produkter som jag roterar i min kost. Jag tänkte göra en liten lista på mina favoriter här nedan:

Råris, svartris, rött ris

Quinoa

Potatis

Bananer

Rödbeta

Riskakor

Glutenfria havregryn

Bovete

Alla mår såklart bra av olika typer av kost, men till alla er som utesluter kolhydrater i tro om att det är dåligt eller att det kommer få dig i ”dålig form” borde tänka om. Ät och må bra!!

 

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Hannas krypin
    1 juni, 2019 at 20:22

    Det här med kost är så individuellt och jag håller verkligen inte med dig om alla kolhydratkällor som du listar i det här inlägget. Alla kan inte äta allt och jag tror på att det är viktigt att inte bara svälja allt med hull och hår utan våga experimentera sig fram till det som passar en bäst. Kanske är det att utesluta väldigt mycket eller gå all in på allt. Man kan inte säga att samma tänk passar alla. :-)

  • Leave a Reply