Träning

Let`s squat

Under de senaste åren så har jag fokuserat väldigt mycket på att köra Box Squats (med en bänk bakom) som en del av mitt benupplägg. Det är en av mina favoritövningar för ben/rumpa och jag har byggt upp en bra styrka i den övningen sedan jag testade första gången. Nu känner jag dock att det är dags att lägga in lite vanliga knäböj  i mitt program igen (typ 2 år sen sist) och det ska bli kul att de hur mycket starkare jag nu har blivit av att lägga väldigt mycket fokus på Box squat. Förra veckan startade jag därför igång ett eget litet ”knäböjprojekt”,med ett mål att försöka komma över 100kg igen.

Jag kommer nog inte ta bort box squat helt ur mitt träningsupplägg, men huvudfokus kommer nu att vara på vanliga knäböj. Vi får se hur det går :)

KRAM på er

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    A-mamman
    24 januari, 2019 at 13:07

    Försökte hitta lite info om Box squats och fördelen med dem, fann bl a den här texten: ”Böj till bänk och även box squats är ett bra sätt (tycker jag) att få upp riktigt tunga vikter utan risk att ramla igenom, förutom det erbjuder box squats teknikträning för den som vill utföra dem så. Alltså att verkligen sätta sig långt bak och ”hänga” i röven och hamstring och ”söka” boxen med röven; att man sen från boxen börjar dött, alltså med avslappnad röv men resten av kroppen maximalt anspänd för att lära sig att få till den rätta hästsparken med röven ur bottenläget utan att skicka kroppen helt fel så att rörelsen ramlar ur rätt spår.”
    Varför gör du dem, berätta gärna!
    Och stämmer det att man bör ha väldigt låga/platta skor eller kanske inga alls när man lyfter tungt?

  • Leave a Reply