Frågor och svar Training

Då kör vi frågestund

Fråga: Hej Elin! Jag vill  bara säga att jag diggar dig och att du är en väldigt stor förebild för mig. Jag har några frågor som jag funderar över. Hur många timmar tränar du under dagen? Hur ser du ditt liv på 5 år Både professionellt och privat? Hur håller du motivation till att träna hela tiden?  Mvh Mats

Svar: Hej Mats och tack för det ♥ Jag tränar ungefär 30-45 minuter om dagen och ca 3-4 dagar i veckan. I ”vanliga fall” tränar jag ca 5 dagar veckan, men den här våren har det blivit betydligt mindre träning av olika anledningar. Mitt liv om fem år ..? Jag hoppas såklart att jag fortfarande kan jobba med träning och hälsa och att jag har möjlighet att vara lika aktiv som jag är nu.  Privat så hoppas jag att jag bor i Stockholm (helst nära min familj) och sen hoppas jag ju såklart att jag har en egen liten familj tillsammans med min pojkvän.

 

Fråga: Hur kan man bli en ambassadör för något? Då tänker jag på drycker, kosttillskott, Nike etc ..? Jag skulle verkligen vilja bli sponsrad för något i min egen träning, men jag vet inte hur jag ska gå till väga. Tacksam för svar. Kram

Svar: Hej och tack för din fråga! Jag tror först och främst att du ska fundera på varför du skulle vilja bli sponsrad. För att det är kul? För att andra ska tycka att det är häftigt? För att du är i behov av en viss typ av produkter? Eller för att det är ett företag/märke som du verkligen brinner för? Du borde också fundera över fördelar/nackdelar med att acssocieras med ett visst typ av företag.  Att vara aktiv på instagram etc, är såklart ett bra utgångsläge om du vill kunna göra olika typer av samarbeten (självklart inte ett krav). Det bästa är alltid att maila de företag du skulle vilja vill jobba med och tala om varför. Frågar man inte så får man ju inget veta. Lycka till!

 

Fråga: Hej Elin! Jag hoppas att du kan svara på det här.  Jag har nämligen läst att viktökning och extra fett runt magen kan bero mycket på stress. Jag undrar om det stämmer? Sen tänkte jag vad dina bästa tips för att stressa ner är? Kram

Svar: Hej fina du! Stress kan absolut leda till viktökning eftersom kroppen frisätter mer av stresshormonet kortisol då. Om du har svårt att tappa vikt kring magen och du vet med dig att du stressar mycket, så kan det vara bra att se över din livsstil. Det är väldigt vanligt att man kanske , sover för lite, stressar på jobbet hela dagarna, knarkar en massa koffein för att hålla sig pigg och sedan går till gymmet och kör högintensivt. Stress stress stress för kroppen. Ibland kan det därför vara väldigt nyttigt att se över helheten, för att få en optimalt fungerande kropp och för att må bättre. Så oavsett om du vill bli av med fett runt magen, hitta en ”jämnare” viktbalans etc, så mår de flesta bättre av att faktiskt stressa mindre.

Vad som funkar för att bli mindre stressad är såklart väldigt induviduellt. Det jag själv brukar göra är att lägga undan mobilen en liten stund varje dag och försöka vara mer i nuet. Jag får också alltid ro i själen av att gå en promenad, sitta i bastun, eller lyssna på musik. De dagar jag har sovit dåligt, så försöker jag oftast låta bli att träna och fokuserar på att äta bra och vila istället. Att även försöka inse att man inte kan göra precis ALLT hela tiden är också en bra insikt att ha. Fokus på rätt saker och på det som får dig att må bra är viktigt för att få mer ro i själen.

Fråga: Hej Elin! Jag undrar om du har några tips om hur du behåller dina former när du går ner i vikt?

Svar: Hej och tack för din fråga. Jag gillar helst inte att ge tips när det kommer till det estetiska, men jag ska ändå försöka ge något typ av svar. Först och främst så är det en väldigt allmän fråga, då alla kroppar ser olika ut. Jag skulle dock säga att du borde skulle lägga ditt huvudfokus på styrketräning istället för pulsträning. Då kan du ”forma kroppen”, bibehålla muskelmassa och du kommer även gå ner i fettprocent. Många gör misstaget att äta på tok för lite och köra väldigt mycket pulsträning. Det kommer förmodligen göra att du går ner i vikt, men du kommer inte behålla lika mycket muskler och kroppen kommer inte bli lika ”fast”. Viktigast av allt är såklart kosten. Du måste äta tillräckligt mycket näring för att kunna behålla muskelmassan och få bra resultat av syrketräningen. Kost och träning går alltid hand i hand. Lycka till! Kram

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Hannas krypin
    15 juni, 2018 at 09:07

    Bra svar på frågorna!

    • Elin Kjos
      Reply
      Elin Kjos
      21 juni, 2018 at 17:00

      Tack fina du!

    Leave a Reply