Training

Hur ofta ska man träna ben?

Hej underbara ni! Eftersom jag får väldigt mycket frågor om just ben/rump-träning så tänkte jag försöka svara på några av dem nu. Ni vet ju att jag själv är ett stort fan av att träna just ben och jag är fullt medveten om vad som faktiskt krävs för att få resultat. Jag har lagt ner otroligt mycket tid och slit för att bygga upp både benstyrka och estetiska resultat.

FRÅGA: Hur ofta tycker du att man ska träna ben i gymmet?

Svar: Det här är väldigt individuellt, precis som med alla annan träning. Det beror ju helt på hur mycket du tränar i övrigt, vad du tränar, hur mycket du rör dig på dagarna, hur din kost/återhämtning ser ut etc. Det är många olika faktorer som spelar in. Under den perioden som jag verkligen körde en hårdsatsning på just ben, så körde jag 3 benpass/vecka, vilket är ganska mycket. Jag var även extremt noga med sömn och kost under den tiden och jag körde ingen ”konditionsträning” alls. Att köra två riktigt bra benpass/vecka är dock betydligt bättre än att köra 4 halvdana. Jag tycker alltid att man ska lägga fokus på kvalitet framför kvantitet. SÅ, beroende på hur din vardag ser ut och hur du tränar i övrigt så tycker jag att man ska försöka lägga in iallfall 1-2 benpass per vecka.

FRÅGA: Du skriver alltid att man ska lassa på med tunga vikter när man kör styrketräning. Är det inte bättre att köra fler repetitioner med lätta vikter om man vill tona kroppen tänker jag?

Svar: Hej! Det där är faktiskt en av de mest vanliga frågorna jag får om just styrketräning och även på jobbet (Barrys). Nej det är inte bättre. Å du menar jag om du är ute efter att ”forma” kroppen, bygga muskler och att bli starkare. Om du har som mål att både se och känna resultat så måste du lyfta tungt när du kör. Du måste belasta dina muskler för att kunna bygga upp styrkan och för att sända ut signaler till musklerna om stimulera tillväxthormon. SÅ våga belasta med tung vikt och försöka att tänka bort det där med att köra lätta vikter ”för att tona kroppen”. Det kommer inte funka lika bra det kan jag lova.

FRÅGA: Om jag bara vill fokusera på att träna benen, kan jag inte bara ha det i min träningsplanering?

Svar: Hej och tack för din kommentar. Personligen så tycker jag alltid att man ska fokusera på helheten. I ett bra träningsprogram bör hela kroppen tränas regelbundet, varje vecka. MEN med det sagt så är inget fel i att lägga extra fokus på särskilda muskelgrupper om du gillar det. Om du vill lägga extra fokus på benträning så gör det, men glöm inte att lägga in iallafall ett pass i veckan för överkroppen också.

FRÅGA: Vilka är din favoritövningar för just ben/rumpa:

SVAR: Jag älskar ju som ni vet basövningar som knäböj, marklyft och olika utfallsvarianter. De går att variera i alla oändlighet och de är grymma för att bygga upp en bra stryka. Bulgarien split squat och Hip Thrust är också två klara favoriter.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply