Motivation

Håll energin uppe i höst

 Hej fina ni! Hur har dagen varit? Min torsdag har varit allt annat än produktiv. Jag vaknade med feber imorse, så jag har bara tagit det lugnt idag. Jag slumrade till i soffan efter lunch och kunde konstatera att det redan började bli mörkt. Med andra ord så är hösten verkligen på ingång nu. Jag brukar inte ha något problem med det, eftersom jag tycker att hösten är väldigt mysig. Men jag vet att det är otroligt många som blir trötta, deppiga och omotiverade så fort det blir mörkt och kallt. Jag brukar dock alltid försöka ha en del grejer som jag fokuserar lite extra på under de mer mörka månaderna.

Boosta med vitaminer. Jag äter som ni vet tillskott året om, men på hösten/vintern brukar jag alltid ta en lite större dos med C-vitmin, D-vitamin, Multivitamin och Magnesium (varje dag). Det ger en bra grund för kroppen att lättare hantera perioder av trötthet och stress etc. Om du har svårt att veta vad du ska satsa på i kottillskott, så är nog det lättaste att gå till en välsorterad hälsokostbutik och be dem att sätta ihop ett kit med vitaminer och mineraler. Det kan göra ganska stor skilland för kroppen.

Boka in något att se fram emot.  Det kan vara något så enkelt som att umgås med familjen,  gå på bio, boka in en scenshow eller kanske bara att gå ut och äta middag. Jag har bokat in en resa till värmen senare i höst och sen ser jag också alltid till att jag har något extra att se fram emot varje vecka. Som att jag lagade middag med mina kollegor igår, det satte verkligen guldkant på den här veckan.

Prova nya träningsformer. Det som är så himla bra just nu är att det finns så otroligt många olika typer av träningsformer och koncept. Det öppnar ju nya center, gym och studios överallt nu. Att kanske googla runt lite och faktiskt boka in dig på något träningspass som du inte provat tidigare, är ett enkelt tips för att hålla motivationen uppe. Det kommer garanterat att ge dig ny energi också.

Fokusera på att äta bra. Det tycker jag såklart att man ska göra året om, men det blir desto viktigare nu för att kunna hålla energin uppe.  Tänk på att aldrig hoppa över att äta en bra frukost och sedan försöka hålla samma ”spår” resten av dagen. Om du äter bra så håller du även blodsockernivån betydligt jämnare, vilket i sin tur gör att du inte får samma toppar och dalar under dagen.

Gå ut i friska luften. Det är något som jag verkligen kommer att försöka göra så ofta jag kan nu. Det kan vara en snabb promenad på lunchen eller en långpromenad på helgen. Jag ser definitivt fram emot att gå ut i skogen och plocka svamp och att gå på höstmarknad. Det är så rofyllt och det ger en massa energi.

Vad har ni för bra knep för att hålla energin vid liv under hösten/vintern?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    sanna
    22 september, 2017 at 18:20

    Jag har så himla svårt att äta ”utan ångest” när ag inte tränar! Jag har problem med att jag ofta överäter massa på kvällen och de dagar jag tränat känns det ”fine” , men på kvällen de dagar jag inte tränat får jag svårt att inte få ångest när jag äter… Hur tänker du kring kosten när du är sjuk? Jag kan inte låta bli att äta kvällsmål efter middagen, det är typ som ett ”tvång” och nöjdes mig inte med typ en tallrik yoghurt, utan minst 2-3 samt massa mackor..

  • Leave a Reply