Motivation Training Träning

Det där med att komma igång igen.

Den här tiden på året så får jag så får jag alltid så otroligt många mail från er läsare. Det handlar främst om tips och råd på hur man ska komma igång med kost och träning igen efter semestern. Jag fattar att det är svårt att veta i vilken ände man ska börja. Eftersom jag själv har tränat ganska lite den här sommaren, så har jag fått känna på hur lätt det är att vänja sig med vardag helt utan träning. Som ni vet så tycker jag att det har varit otroligt skönt att vila och fokusera på annat, men steget till att gå till gymmet blev efter ett tag ganska stort.

Innan jag åkte till New York så var jag förberedd på att det skulle bli mycket träning, men inte att det skulle bli såpass hårda pass. Jag var faktiskt lite orolig att det skulle bli för tufft för mig att gå från noll till hundra på en gång, men tack och lov så gick det bra. De första dagarna var dock riktigt tunga och jag hade ont överallt (tränningsvärk alltså). Men det tog inte lång tid innan kroppen vande sig vid att träna igen. Det blev en riktig rivstart för mig med andra ord. Nu när jag är hemma igen så är jag väldigt peppad på att fortsätta hålla igång under hösten. I den utsträckning som kroppen klarar av givetvis. Att köra ”allt eller inget” funkar givetvis inte för alla, men för mig var det nog det som krävdes för att hitta tillbaka just nu.

Jag tycker att det bästa med att komma igång igen är att man känner en stor skillnad ganska snabbt. Jag känner oftast redan efter någon vecka att kroppen blir starkare (inte att jag lyfter supertungt direkt, utan mer en känsla av att orka mer i vardagen). Jag märker även att jag blir piggare, att jag sover djupare, samt att min aptit blir bättre. Bara de bitarna ger mig motivation att fortsätta. Jag blir också mer motiverad att äta bra när jag har en bra struktur i träningen. De bitarna går verkligen hand i hand för mig.

Några tips som kan göra det lite lättare att komma igång med träningen igen efter en ”lat semester”

Passa på att vara utomhus så mycket du hinner nu under sensommaren. Tanka solljus (behövs ju definitivt inför hösten) och njut av naturen genom att gå promenera, springa eller cykla. Ett enkelt sätt att komma igång är att börja med promenader på några kilometer. För många så kan det kännas lite övermäktigt att börja springa efter ett uppehåll, vilket jag förstår. Så börja med det som känns hanterbart.

Gör det till en rutin. Planera in när du ska träna och vad du ska köra. Att skriva ner hur du tänker träna under veckan som kommer är ett enkelt sätt att få en struktur och rutin i passen. Det blir också  betydligt lättare att det blir av då. Att planera in  träning med en kollega eller kompis är också ett bra sätt för att se till att det blir av.

Gör det enkelt för dig. Det skulle exempelvis kunna vara att du hittar en träningsanläggning som ligger nära hemmet/jobbet eller ett gruppträningspass som du gillar, eller en runda som du känner dig van vid. Att ha med träningskläder i väskan gör det också lättre att bara ”stanna förbi” gymmet på lunchen eller på vägen hem efter jobbet.

Var målmedveten. Ha en tydlig plan och se till att faktiskt prioritera träningen under ett par veckor tills det rullar på av sig själv. Börja med kortare pass och gå sedan in på mer krävande träning.

..Framförallt, försök hitta en glädje och en lycka i att börja träna igen. Det kommer göra hela vardagen, livet och relationen till dig själv bättre.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply