yoga

Yin yoga program för hjärta/lung/tarm meridianen

I skrivande stund sitter jag och kollar på min nya favorit serie – Black List… se den!
Har min första lediga helg på länge – trevligt faktiskt. Var på julskyltsöndag med dotter och grannbarn, åkte hästsläde och köpte små gulliga onödiga saker ur stånd för att stödja verksamheter och skolklasser. Nu alltså soffa och lite mulittasking med dator…

Fotade yinövningar igår som jag tänkte dela med mig av, då jag läste att flera av er skulle vilja ha det. (TACK För inspiration och tips på ämnen – jag ska ta vara på alla närmsta tiden! )

De här positionerna är koncentrerade på hjärta/lung/ tarm meridianerna. Skaffa något mjukt att vara på, ha en timer tillhands, sätt på dig tysta lurar eller hitta en lugn plats. Håll varje position i 2-5 minuter, leta efter ditt sweet-spot, dvs, inte för lite, inte för mycket. Låt andningen vara mjuk och följ din utandning och låt den ge rymd, avslappning och lättnad till den plats du känner mest motstånd i, eller hela kroppen. Slappna av i ansiktet, slappna av i hela kroppen, slappna av i hörseln och i hjärnan…
Stanna i kroppen med närvaron.

Starta med att ligga i Barnet en stund för att grunda, dig, börja göra dig en kokong att vara i. Bana in mot mitten, mot andningen och avslappningen.

  1. Trollslända med sidoböj. Vila armbågen på en kudde om du vill komma högre upp. Börjar övre armen domna, lägg ner den.

2. Halvt skosnöre. Lägg översta benet med knät över det andra och foten snett bakåt. Prova att luta dig fram så mycket som möjligt. Stöd upp med ev. kudde om du vill mellan knä och bröst.

3.  Sadeln. Om du kan, ta båda benen bak, då får du mer bakåtböjning och sammanpressning av ryggen. Ta bara ett ben om det behövs, och stanna sittande om du behöver. Du kan också ligga över en hög med kuddar. 

4. Barnet, vid position med twist. Sära på knäna, vrid under ena armen och axeln först ca 2 minuter, sedan andra armen.

5. Sälen, eller sfinxen. Ligg på magen och slappna av i ben och skinkor. Lyft upp dig på armbågarna eller om det känns ok, på raka armar.

6. Kortare mellanposition, Klättraren 10 andetag per sida, slappna av i ländryggen.


7. Kort mellanposistion Barnet, ca 10 andetag

 

8. Smältande hjärtat, eller Valpen. Håll knäna ungefär under höfterna, låt bröstryggen få en svank, en arm rak, den andra greppar. Slappna av i skuldror, mage och bröst.

9. Tillbaka till mellanposition Barnet 10 andetag.

10. Sätt dig på knä, i Hjälten om det går, annars med korslagda ben. Lägg uppmärksamhet över bröst/hjärta och uttala tyst för dig själv orden  Frid…. Harmoni….. Skratt…. Kärlek…… om och om igen, med ca 10 sekunders mellanrum mellan orden. Som om du släppte dom i en sjö som en sten och de sjönk ner, gav ringar på vattnet…. De här orden sägs vara hjärtchakrats speciella Sutra, enligt Deepak Chopra.  Prova dom – det känns skönt och mjukt. Sitt ca 5 minuter.

(Wikipedia:  Sutra (sanskrit; pali: sutta) är namn på en särskild art litteratur i Indien vars syfte är att i så kortfattad form som möjligt  lämna föreskrifter. Sutra betyder egentligen ”tråd”. I forna tider skrevs sanskrit-texter ned på palmblad som sedan syddes ihop – med just en tråd, därifrån kan namnet komma. En annan trolig anledning är att de filsosofiska, religiösa och medicinska disciplinerna, för att nämna några bland många andra typer av texter som författades i ”sutra-form”, likt våra ”post-it-lappar” och anteckningar, endast utgjorde en ”tråd” att följa för att minnas den mer eller mindre omfattande lära som överfördes muntligen.) 

11. Lägg dig mot en vägg eller liknande med benen högt. Avsluta med att ligga på rygg en stund helt neutral och vilande i kroppen.

Njut din nya energi, öppenhet och grundning <3.

xc

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Ewa eriksson
    2 december, 2017 at 22:43

    Tack för att du fanns och förgyllde Åreyogan. Hela din varelse lyser och du förmedlar äkta känsla i det du gör.
    Tack för de här övningarna! ❤

  • Leave a Reply