mindfulness Reflektion

Min vinterdag i bilder

IMG_0406

Min Järvsö söndag i bilder. Först en  förmiddagspromenad i -10 grader och strålande solsken med hund och Ziggy, sedan lunch med glutenfria våfflor med keso, banan och blåbär (som jag kan tipsa om att göra)
På eftermiddagen hann jag med 3-4 åk i backen innan jag klev in i studion och hade en yin klass. Sen söndagsmiddag som Peppe alltid gör – i kväll mexikanskt med hatt på hela familjen, och avslutade med filmen Captain Fantastic med Viggo Mortensen. Håller precis på att torka tårarna från den…. fin film med intressant, kittlande tema. Se den!

IMG_0403

IMG_0396

IMG_0402

IMG_0404

IMG_0406

IMG_0414

 

IMG_0416

IMG_0451


IMG_0454

IMG_0456

IMG_0444IMG_0458

IMG_0434

IMG_0436

IMG_0425

IMG_0426

IMG_0470

IMG_0471

 

mindfulness Reflektion

Överflöd vs Brist, Rädsla vs Tacksamhet

IMG_1759

Nytt år. Jag har också snuddat med tanken kring att jag borde göra föresatser som jag brukar. Men jag orkar inte riktigt – eller rättare sagt jag har inte riktigt motivationen att göra det med energi och förväntan. Har en känsla av att tja, jag har gjort det förr…. och faktum är att det känns som om det finns en lite allmän mättnad på detta. Ambitionen, förbättringarna, få lite mer, bli lite bättre, bli lite mindre dålig. Tyckte det var givet att vilja optimera sig för några år sen, men nu vet jag inte riktigt.

Jag älskar mitt jobb men skulle nog kunnat tjäna mycket mer pengar och gjort större ”karriär” om jag hade värderat det mer än den frihet och ickestress jag istället har valt att ge mig. Jag vet att jag inte kan ta vissa åtaganden, för det skulle jag inte hantera bra med den attityden jag nu vill ha kring arbete/fritid/familj. Och då får jag ta att jag tappar viss ekonomi eller cred.  Allt har en hyra. Men det roliga är att jag känner mig rik. Jag är nästan aldrig i ”brist”… även om jag i vissa kretsar verkligen inte har en stor ekonomi.  Men det är en relativ känsla och begrepp – brist i jämförelse med vad? Om man förutsätter att man ska bo på ett visst sätt, resa, ha vissa materiella ägodelar, ett stort sparkonto osv  – ja då är det förstås lättare att känna att man är i brist om inte allt det fungerar. En del har alltid pengar men upplevs som att de hela tiden måste snåla eller vara försiktiga. Lite rädda att göra sig av med.  Tror man ska förstå att ett sunt flöde gäller här också.

När jag signerar mina räkningar på internetbanken, ( framför allt när det gäller ganska stora belopp jag skickar iväg ut i rymden)  gör jag en liten ”blessing” över dom :) för att motverka att  känna brist eller rädsla. ” Tack för att jag kan betala för detta, låt mina pengar gå ut i världen och göra nytta och glädje och sedan komma tillbaka till mig tusenfalt”. Det känns bra – prova! 

Man ska också komma ihåg att det ibland kostar pengar att tjäna pengar. Det har jag haft med mig som egenföretagare ganska länge – att man måste våga investera pengar i verksamheten och projekt, för att kunna tjäna pengar på det i längden och sedan.

Tror också man som företagare kan behöva sätta sin gräns för vad som är tillräckligt jämfört med ”man kan alltid göra mer och få mer”. Vad behöver du i form av ekonomisk resurs för att känna dig trygg, glad och lite fri? Försök hitta den linan att vingla på :)

Det var det för den här gången. Jag önskar dig ett år med skönt flöde.

xc

 

 

 

Meditation yoga

Tre enkla andningsövningar – för yogaklassen eller hemma.

IMG_0338

Här kommer tre enkla andningsövningar som kan användas som meditation, i rörelse och i stillhet . Varsågod <3

1.Blunda. När du andas in, räkna till fem, vänd och andas ut och räkna till fem. Upprepa så en liten stund eller så länge du vill.  Känn hur luften kommer in genom näsborrarna, lite sval, fortsätter ner i luftstrupen, får magen att expandera lite, innan den går upp och ut igen på utandning och ger lättnad i kroppen.  Enkelt, skönt, rent.

2. Blunda. Tänk dig at du andas in från mitten av ryggraden och låter inandningens expansion löpa längs med ryggen både ned mot svanskotan och upp mot punkten mellan ögonbrynen. Registrera den lilla förlängningen i ryggraden som sker. När du andas ut, sjunker du lite tillbaka. Perfekt att använda i framställningar, eller i en kobra.

3. Andas in och håll andan mjukt ett ögonblick i bröstet/hjärtområdet, med tanken att luften har en skön varm energi. Samtidigt knyter du lätt båda knytnävarna.  Andas ut och öppna vänster hand. Tänk dig/ känn, hur andetaget rör sig ner genom armen och ut i handflatan, kanske tom ut genom den. Andas in på nytt genom samma arm och upp till bröstet/ hjärtområdet, håll luften en sekund och knyt handen lätt. Öppna höger hand, andas ut genom höger arm, och ner till handflatan. Fortsätt så här en stund, till händerna känns varmare och nästan lite pirriga.  Perfekt som start inför en yogapraktik med fokus på hjärtat. Love is in the air...

xc