Meditation mindfulness Reflektion

Ett par olika sätt att meditera utan att känna sig uttråkad eller utlämnad.

IMG_3154

Har haft två veckor borta på jobb i Kreta – varmt och skönt och trevligt som vanligt! Kan dock konstatera att det tar ett par dagar extra för mig nu för tiden att både landa i det nya klimatet och på den nya platsen, precis som det gör att komma hem igen…. Dock så börjar jag känna igen mönstret (och  min kära P…) så jag kan ta det lite lugnt och veta att det blir bra :).

I går en fantastisk försommardag i Järvsö, som spenderades till nya kaniner, trädgårdsfix, diverse inköp och pizzabak. Och tvätt. Och mail.

Idag nästan hyper och hann avhandla det med min väninna Ann på lunch; hur man blir överöst över allt man KAN göra när man kommer hem från ett par veckors semester. Och hur det kan bli överväldigande. Att man går igång 150% med allt på en gång.

Inser att semester för många säkert handlar mycket om att begränsa möjligheter/ krav och ”tid & rum fönster”. Dvs, inte få så stor öppenhet för beslut och ambition och idéer, utan att det mesta hålls till nalle puh nivå : jag undrar vad det blir till lunch idag…. ? Man KAN inte göra så mycket. Man FÅR inte så mycket effektivt tänkande och görande.

Det leder mig till månadens tema: Mindful Maj.
Läser inläggen på Facebook och ser att det är många som tycker det är svårt att ”sätta sig och meditera”. Ett par sätt jag tycker är enklare när man är uppe i varv, är att göra yoganidras – gå igenom kroppen bit för bit med uppmärksamheten, eller medvetandet om du vill. Det grundar, är hyfsat aktivt ändå för sinnet och riktar medvetenheten mot kroppen i stället för tankarna. ”Where attention goes, energy flows” :)
Den här jag guidar, somnar man lätt till, men fungerar om du vill skruva ner lite överlag och bli skönt avslappad.

Ett annat är sk passage meditation. Att lära in en text utantill, som man långsamt upprepar tyst för sig själv. Det är också ett sätt att styra sinnet utan att känns sig för utelämnad. Prova den den här texten om du vill, eller hitta en egen som ”klickar”.

Du kan också vända på steken – att sända ut medkänsla till andra och önska dom väl i metta meditationer. Det är ofta befriande att släppa fokus på sig själv och sitt eget välmående, och tänka på hur man kan hjälpa, önska andra något gott. Få hjälp med det här.

xc

 

mindfulness

HL gänget på Kreta

IMG_7517

I sängen med kaffe igen, samma vågor men liiite brunare och en vecka senare. Det var ett härligt gäng som kom – pigga, glada och sugna på att träna och yoga. Vi kan göra lite mer av yoga den här veckan än förra, det känns kul. Har en playlist för mina vinyasaklasser som passar den här miljön och klimatet –varsågod om du vill ta del av. 

Erika och Kristin hade föreläsning runt sin fina workbook Lifestyle Planner igår –  jag köpte en förstås och längtar efter att göra min moodboard! Älskar moodboards!

Har mamma med och hon är med på något pass då och då, senast ”Värsta Schlagern” med Tobbe och Annika :)

Nu är det snart dags för lite yoga med Erika och sen är det frukost, sen ska jag dansa på terassen och sen är det lunch och sen är det stranden och sen är är det vinyasayoga på terassen igen och sen är det middag och sen är det föreläsning…. it´s a hard work but someone´s got to do it :)

xc

FullSizeRender IMG_7517 IMG_7530 FullSizeRender FullSizeRender

Meditation mindfulness

Namnge dina känslor/tankar

FullSizeRender

Har du provat att namnge dina tankar/känslor ?

Nästa gång du sätter dig med avsikt att meditera eller varför inte närsomhelst, prova att sätta namn på de olika känslorna som dyker upp. ” Oro” vid ett sug i magen, eller ilska, rastlöshet, glädje, kärlek osv. Eller tankarna – ”dåtid”, kritik, framtid, ältande, förebråelse osv.  Sätt en etikett och släpp sedan taget lätt och och befriande. Det fungerar när du vill få mer oberoende relation till dina känslor och tankar, och hellre kunna betrakta dom och därmed känna dig mer centrerad och lugn.

xc