HEALTHY TRAINING Löpning

Sista intervallpasset före halvmaran

Igår sprang jag det sista hårda passet inför söndagens halvmarathon. Jag tycker om att lägga in ett lite hårdare pass fyra dagar före ett lopp. Passet ska inte vara stentufft utan det ska lämna en med en skön känsla och ett stärkt självförtroende. Och det gjorde faktiskt gårdagens pass! Så här såg passet ut:

Uppvärmning 15 min
2×60 sek @ 3.05-3.10, vila 60 sek
3×1000 m @ 3.35 (lite snabbare än halvmara-tempo för mig), vila 40 sek
3×1000 m @ 3.15-3.20 (mycket snabbare än halvmara-tempo), vila 50 sek
3×30 sek @ 3.05-4.10, vila 30 sek
Nerjogg 15 min


Eftersom att jag sprang passet på bana så bytte jag för enkelhetens skull ut 60-sek-intervallerna mot 300 m-intervaller och 30 sek-intervallerna mot 200 m-intervaller. I övrigt körde jag som det stod i planeringen men i min iver råkade springa samtliga intervaller för snabbt förutom de snabba tusingarna som hamnade i rätt intervall.

Precis som det skulle så kändes passet ”lagom” jobbigt och jag hade ett bra flyt genom hela passet. Det hjälpte mycket att coach Rubin var på plats för tidtagning och pepp.


Det ska tilläggas att den här typen av pass inte passar alla att köra 4 dagar före ett lopp. Dels p.g.a. av att passet är långt och tufft i sig och inte lämpar sig för de som inte har lika mycket löperfarenhet, men också för att vi alla är olika och svarar därmed olika på träning. Jag har genom åren märkt att min kropp mår bäst av flera dagar med löpvila + ett halvhårt pass (typ som det ovan) under loppveckan. Andra vill helst springa lite varje dag men inte springa något hårt intervallpass. För att komma på vad som funkar bäst är det helt enkelt bara att testa sig fram! Dela gärna med dig av vad som funkar bäst för dig!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply