HEALTHY TRAINING Löpning

Intervaller på löpband – 36 minuter som går snabbt men känns långsamt

Foto: Fredrik Wannerstedt

Igår sprang jag ett pass på löpbandet som visade sig vara utmärkt för att lura kroppen och få den att tro att man springer långsamt, men som egentligen går ganska snabbt om man ser till snittempot. Så här såg passet ut:

Uppvärmning 15 min
Intervaller: 3×12 min där varannan minut går 20-30 sek/km snabbare än tävlingstempo på 10 km och varannan minut 60 sek långsammare per km än föregående minut. I mitt fall så sprang jag 1 min i 3.10-3.15 följt av 1 min i 4.10, därefter 1 min i 3.10 o.s.v. tills jag sprungit totalt 12 min. Därefter 2 min vila innan jag upprepade en gång till. Totalt 3 serier.
Nedvarvning 15 min

Snittempot blev ca 3.40 vilket innebär att jag sprang totalt 10 km på ca 36 min som inte ens kändes jobbigt (och då ska det tilläggas att jag var så trött att jag nästan svimmade efter Hässelbyloppet på 36.08). Visst hade jag säkert en bra dag igår, d.v.s. fin dagsform, men ändå. Testa gärna det här passet! Om det känns för tufft att springa 3×12 min så går det alltid att korta ner till 3×10 eller 3×8 min. Kör hårt!!!

Foto: Fredrik Wannerstedt

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Ida
    13 oktober, 2017 at 18:45

    Hej! Kan inte du tipsa om bra löparkläder allt i från byxor på sommar/vinter, tröjor för olika vänder och andra löpar utrustning som du rekommenderar? 🙂

    • Reply
      Charlotte Karlsson
      15 oktober, 2017 at 20:10

      Hej Ida! Bra idé! Det är klart jag kan!

    Leave a Reply