HEALTHY TRAINING Löpning

Hur mycket springer jag?

Den frågan får jag titt som tätt. Svaret är att det skiljer sig mycket från vecka till vecka. Det beror på hur kroppen mår, om jag har en lätt träningsvecka på schemat, eller en hård träningsvecka, om jag har ont någonstans, om jag är skadad, om jag är mitt uppe i tävlingssäsong eller om det är grundträning, och givetvis beror det också på hur det ligger till med motivationen. Antalet kilometer per vecka kan variera från 40 till 120 givet att jag inte är skadad. Men jag försöker undvika att bara haka upp mig på antalet avverkade kilometer för det säger ingenting om träningens kvalitet, enbart kvalitet. Säg att jag skulle öka min träningsdos till 180 km i veckan men utan att springa några snabba pass, då skulle min utveckling stagnera. Däremot kan jag som långdistanslöpare inte bara springa korta snabba intervaller utan jag behöver även mängden för att vänja kroppen vid långvarigt arbete.

Foto: Fredrik Wannerstedt

Foto: Fredrik Wannerstedt

Det bästa är därför att mixa! Under året så har jag olika saker som jag fokuserar på. Jag blandar mängdveckor, kvalitetsveckor, återhämtningsveckor, viloveckor, perioder med mer styrka, tävlingsförberedande veckor och tävlingsveckor. Den ena veckan är sällan lik den andra.

Så här såg förra veckan ut:
Måndag: 20 km distans uppdelat på två olika pass (ett på lunchen och ett i samband med RundayMonday på kvällen)
Tisdag: 60 min hot flow yoga + 12 km distans
Onsdag: 3 km distans i samband med att jag coachade ett företag + 90 min bikramyoga
Torsdag: 8 km distans
Fredag: 11 km distans
Lördag: 12 km distans
Söndag: 22 km distans på morgonen och 6 km distans på kvällen

Totalt blev det 94 km förra veckan. Tanken var att det skulle vara en återhämtningsvecka för att tävlingssäsongen är över men det blev lite för många kilometrar för att kunna klassificeras som det. Istället blev det en typisk mellanmjölksvecka som inte gav mig så mycket mer än harmoni i själen vilket i och för sig inte ska underskattas.

Foto: Fredrik Wannerstedt

Foto: Fredrik Wannerstedt

Jag är ledsen att jag inte kan ge er så mycket mer matnyttig information om hur mycket jag tränar men min ambition är att dela med mig så mycket som möjligt av hur min träning ser ut vecka för vecka så att ni kan följa mig längs vägen och förhoppningsvis inspireras. Om det hade funnits någon magisk formel för den bästa träningsveckan för att öka sin prestation så lovar jag att ni hade fått den av mig :). Men jag tror tyvärr inte att det finns det. Om det är någon av er som har det så får ni gärna dela med er till mig!

_Z1B9663.jpg

Foto: Fredrik Wannerstedt

Spara

Spara

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply