Återhämtning HEALTHY TRAINING Löpning

Tre tips för långhelgen!

Vi sitter i bilen på väg till Malmö och har snart kommit halvvägs. Trafiken sniglade sig fram de första två timmarna men nu flyter det bättre. Vi har redan haft flera stopp p.g.a. hunger, toalettbehov och rastlöshet. Kilometrarna tickar långsamt… Jag passar därför på att skriva ett inlägg och tipsa om tre saker som jag tycker är bra:

1. Om du ska bila en längre sträcka; passa på att nyttja pauserna till att röra på dig för att få igång blodcirkulationen. Jag försöker promenera minst 1000 steg varje gång vi stannar bilen. Dessutom tar jag tillfället i akt att ställa mig på en högre trottoarkant eller bänk och göra några aktiveringsövningar för sätet. Det går till så här; ställ dig på en bänk med ena foten och låt den andra foten hänga fritt utanför, böj sedan på knät på det benet du står på så att foten som hänger fritt sänks ner under den andra, vänd sedan upp igen. Förutom promenad och aktiveringsövningar kan det vara bra att dra på sig kompressionsstrumpor eller stödstrumpor.

2. Fördomspodden! Jag tycker att den är bra – helt klart värd att lyssna på!

3. Ett springpass för långhelgen;
Uppvärmning: 10-15 min
Intervaller: 10 min tröskelfart, vila 120 sek, 5-8×400 m lite snabbare med 90 sek vila, 5 min tröskelfart
Nervarvning: 10-15 min

Hej svejs!

Foto: Fredrik Wannerstedt

HEALTHY TRAINING Löpning

Sista hårda passet före maran

Jag har inte haft jättebra uppladdning inför dagens pass. Egentligen skulle jag haft vila från löpningen måndag och tisdag men så har det inte blivit då jag coachade två pass i måndags och sprang därmed ca 9 km samt sprang vårruset 5 km igår. Men, så är livet när man bara springer på ”hobbynivå” och jobbar heltid.

Hela förmiddagen idag har jag och fotograf Wannerstedt flängt runt i stan och filmat mig till min nya hemsida. Det blev en och annan kaffepaus men inte mer än så.


När vi var klara med stadsfilmningen tog vi cyklarna till Frösunda och filmade lite mer på testkliniken Aktivitus.


På vägen tillbaka till stan stannade vi till på ett av mina favoritlunchställen och köpte take away som vi åt framför datorn på kontoret. Klockan 14 var det dags att bege sig mot Stadion för det sista hårda passet inför maran. Jag sprang ca 3 km dit som uppvärmning. På plats mötte jag upp coach Rubin och sen körde jag igång med passet som såg ut så här:

4000 m @ 3.35-3.40
2 x 2000 m @ 3.20-3.25
4 x 400 m @ 76-78 sek

Det blev som jag trodde; den första intervallen var ok i ansträngning men råkade gå lite väl snabbt, 2 000ingarna var tuffa och jag klarade inte riktigt att hålla tiden och 400ingarna gick också bra trots att några gick lite för snabbt. Kanske hade jag klarat 2000ingarna om jag inte sprungit för snabbt på den första 4000ingen!? Jag är hur som helst relativt nöjd med dagens pass.

För övrigt så var det riktigt bra pepp på banan då Fredrik sprang intervaller tillsammans med två av Rubins andra adepter; Sanna och Annika. Dessutom var Daniel där och hejade och fotade.



Innan jag åkte hem för dagen fick jag en timmes massage hos Camilla – sjukt bra!

Hej svejs!

HEALTHY TRAINING Löpning

Kul att springa lopp utan att tävla

Jag har haft flera dagar när jag har mått prima och livet har varit så lätt. Då vet man att det kommer en skitdag. Idag har jag varit på smådåligt humör hela dagen (vet ej varför, kanske bara vaknade upp på fel sida), jag har haft otur med bugg på SL-kortet, Lidingöbana som inte dök upp när jag behövde den, 200 spänn fattigare helt i onödan för att jag var tvungen att åka taxi och lite stök på hemmaplan. MEN, som tur är har dagen haft sina ljusglimtar och inga dåliga sådana.

Den första bra saken med den här dagen inträffade redan vid lunchtid när jag fick otippat sällskap av Pär på Becore-passet. Kul med sällskap och bra pass!


Den andra ljusglimten var nu ikväll när jag sprang Vårruset tillsammans två fantastiska människor; Helena och Lina. Helena är min agent, vän och en allmänt grym tjej och Lina är hennes bonusbarn.


Innan start tänjde vi i gräset och Lina visade sina gå ner- och upp- i brygga-skills.



Sen sprang vi Vårrusets 5 km tillsammans. Lina fokuserat och Helena och jag sprang och surrade hela vägen.



Det kan vara skönt att springa lopp utan att tävla. Jag gör inte det så ofta men blev inspirerad att göra det oftare. SÅ mycket roligare att springa med nummerlapp tillsammans med vänner i lugn fart än att ge sig ut på en distansrunda i ensamheten. Vi var sjukt glada alla tre när vi passerat mållinjen och fått vår medalj!

HEALTHY TRAINING Löpning

Så startar jag veckan på bästa sätt

I morse hade jag och min vän Johanna tränings- och frukostdejt. Helt klart bästa måndagsmorgonen på länge! Vi möttes kl. 7.30 på Metropolis Gym och sprang upp till Stadion. Johanna fick köra löpskolning och 8×300 m medan jag kollade löpteknik och stod för tidtagning. Soft för mig. Jobbigt för Johanna.




Vi gjorde oss iordning på Metropolis innan vi drog till Pom & Flora för en superfrulle. För mig blev det acai bowl med jordnötssmör, rågbröd med avokado + ägg och en kopp te. Asså, det var så gott!



Med en sån morgon kan ju inte resten av dagen bli annat än bra. Jag fortsatte med att coacha Creuna i Stockholms mördarbacke som ligger på Kungsholmen.


Det var kul att se hur de andra svettades samtidigt som jag kunde njuta i solen.


För övrigt är det här skorna som jag ska springa maran i – adizero adios. Enligt mig den bästa tävlingsskon.


Företagsträningen följdes av behandling hos Björn Sverre, lunch on the go, möte på Vitamin Well, 1 timme effektivt jobb på kontoret, RundayMonday och avslutande middag på RAW.


MÅNDAGAR <3

HEALTHY TRAINING Löpning

Så lyxar jag jag till det på hemmaplan

Att sätta guldkant på vardagen är bland det bästa jag vet! Det behöver inte vara något särskilt tillfälle för att jag ska behöva ”fira” något, utan ibland känner jag att jag bara vill lyxa till det för att kunna njuta av livet lite extra – det är ju faktiskt en fullgod anledning tycker jag!

Igår lämnade vi Göteborg några timmar efter SvT-sändningen slutade. Vi hann med ett bubbelbad på Scandic Opalens Spa samt en supergod räk-ceasarsallad och sen var det plattan till flygplatsen. När vi landade på Arlanda åkte vi till Hotel J i Nacka för att checka in. Det här var som mötte oss:







Jag ville inte åka därifrån. Hade velat sitta på terrassen hela kvällen med ett glas vin och plockmat och följt av bad och en lång dusch i det fina badrummet. Men det hanns absolut inte med för vi hade bråttom till en 40-årsfest hemma hos Pärs bror, så det var bara svida om till festkläderna och bege sig.


Festen var fantastisk med temat ”bubbel” så det blev en hel del av den varan. När vi kom tillbaka till hotellet slocknade jag direkt och sov sedan som en prinsessa i de sköna sängarna. Vi tog en promenad ner till hamnen på morgonen och sen väntade en magisk frukostbuffé som vi åtnjöt i solen i trädgården.









Efter att vi hämtat bilen på 40-årsfesten så checkade vi ut från J och jag påbörjade mitt långpass.


Målet var 30 km och det var precis vad det blev. Efter 15 km hoppade jag in på ett café för vattenpaus.


Och efter 18 km kom Pär på cykel och försåg mig med dryck och bar resten av passet vilket jag var extremt tacksam över då det var varmt ute. Mot slutet av passet la jag in en fartökning på 3.30 men i övrigt gick det långsammare och snittet blev ca 4.30.

Sen har det blivit grillning, massa god mat och mys i nya utemöblerna på hemmaplan. Alltså, jag fattar att det låter som jag har haft en skitbra helg utan en massa elände och incidenter och det stämmer faktiskt. Ibland händer det :). Och en av de bästa sakerna med den här helgen var just lyxen med att ta in på hotell i sin egna stad – det är något jag verkligen kan rekommendera! Men nästa gång jag kommer till Hotel J ska jag se till att även hinna äta middag i restaurangen, dricka vin på terrassen och bada i badkaret.

För övrigt så tänkte jag att jag ska bjuda in till en löparhelg på Nacka J – det var något jag kom på idag. Hoppas att några av er som läser detta vill komma då!

Hej svejs!