HEALTHY TRAINING Veckans träningslista

Veckans träningslista – V. 18

VECKANS PASS

Lördag. 78 min crosstrainer + 10 min rehab + 70 min löpning @ 4.25

Söndag. 65 min crosstrainer + 15 min rörlighet/rehab

Måndag. EM: 60 min löpning på Alter G-band

Tisdag. FM: Coachpass 4 km löpning. EM: Intervaller Stadion 6x1000m

Onsdag. FM: 60 min yoga på UCSP. EM: 45 min crosstrainer

Torsdag. DTC-loppet 10 km (+ uppvärmning och nerjogg 5-6 km)

Fredag. 30 min crosstrainer + 15 min styrka

VECKANS TRÄNINGSKOMPIS

Den här veckan har Pär gjort mig sällskap på flera träningspass och även på DTC-loppet igår.

VECKANS BÄSTA TRÄNING

Gårdagens race – DTC-loppet 10 km på Djursholm! Yeah vad jag älskar att springa lopp!

 VECKANS TRÄNINGSPODD

Maratonlabbet – lopprapporten från Madrid. Jag skrattade högt när Erik berättar att han inte klarade sitt mål och att det till viss del berodde på att GPS-klockan inte funkade. Lite senare säger han att lösningen på problemet är att han ska springa med två klockor nästa gång. Alltså missförstå mig inte – jag tycker att Johan och Erik som har podden är SÅ bra på alla sätt och jag håller verkligen på dem – vill att de ska klara sina mål, men jag tycker att det är komiskt att halvt skylla på en klocka för att man inte klarar sitt mål. Jag känner att jag får vatten på min kvarn – skit i tekniken i så stor utsträckning som möjligt och spring istället på känsla!!!

VECKANS MOTGÅNG

Crosstrainer-passen 🙁

VECKANS REFLEKTION

Idag träffade jag en av mina stora förebilder – Petter Stordalen. Eller träffade och träffade… jag var på invigning av en ny takterrass i Stockholm på lunchen. Petter höll tal och jag kunde inte låta bli att gå fram till honom efter och berätta att jag verkligen inspireras av honom. Jag hade väntat mig ett ”tack – vad glad jag blir” och sen hade jag minglat vidare… men istället fick jag en stor kram och vi stod sedan och snackade i 10-15 min och hade hur kul som helst. Han överträffade helt enkelt mina förväntningar och det var en sån himla häftig känsla. Jag har tidigare varit med om att man gått fram till någon man sett upp till och sagt något fint och då får ett påklistrat leende och ett ”tack” tillbaka. Det gjorde mig så glad att inte Petter gjorde så – nu förstår jag ännu mer hur han har blivit så folkkär.

VECKANS HELL YEAH

Långhelg med mysigt Valborgs-firande!

Och gårdagens middag på Paraden tillsammans med Pär (direkt efter DTC-loppet)

VECKANS EXTRA

Idag spelade vi in nya avsnitt av Sverige Springer! Den här gången med tema yoga och tävlingsskor!

VECKANS BÄSTA MÅLTIDER

Frukostbrödet på bageri Ingrid.

Söndagens helglunch på Långängens Gård

Dagens lunch på ”Stockholm under Stjärnorna”

HELGTRÄNING JAG SER FRAM EMOT

En lätt löptur imorgon med några stegringar.

ANNAT JAG SER FRAM EMOT I HELGEN

Imorgon ska jag heja på pappa som ska cykla Lidingö MTB (som han fick i födelsedagspresent av familjen)! Sen ska jag hänga ute hos mina föräldrar på Ekerö – det ska bli mysigt.

HEALTHY TRAINING Löpning

Var ska jag logga min träning???

Jag har loggat min träning på Funbeat sedan 2006. Innan dess skrev jag manuell träningsdagbok. Jag tycker egentligen att Funbeat är en riktig rutten sida – den ser exakt likadan ut nu som den gjorde 2006 – d.v.s. det känns som om den är byggd på stenåldern med tanke på de senaste årens teknikutveckling. Anledningen till att jag valde Fubeat 2006 var för att det inte fanns så många valmöjligheter och jag hade dålig koll. Och orsaken till att jag inte har bytt plattform är p.g.a. lathet och att jag vill ha all data samlad på samma ställe.

När jag skulle gå in och logga min träning häromdagen möttes jag av det här meddelandet:


Jag dog lite inombords. What the FU*K??? Jag vill inte förlora all träningsdata!!! Jag klickade såklart på länken eftersom det stod ”Klicka här för att läsa mer om … och hur du kan exportera din träningsdata”. Men nötterna som står bakom sidan har inte ens lyckats skriva hur man ska göra för att exportera. Som tur var så hade några snälla själar (som säkert var lika upprörda som jag) skrivit och länkat till en exporteringslänk. Tack och lov har jag nu fått ner all data till en Excel-fil. PHEW!

Men nu till min fråga – var ska jag logga min träning? Jag värdesätter:

  • Enkel och användarvänlig sida
  • Möjlighet att logga olika typer av pass – allt från yoga till crosstrainer
  • Summering av löptid och distans på vecko- och månadsbasis
  • Möjlighet att skriva in distans, tempo och tid på löppass
  • Att data kan loggas både i app och på webbsida

Jag värdesätter inte:

  • Socialt nätverk
  • Utmärkelser – typ ”du har sprungit dina snabbaste 10 km”
  • Jämförelser med andra
  • Alltför komplicerade analyser
  • Att dagboken ska synka med klocka

Tacksam för tips!!!

 

HEALTHY TRAINING Löpning

Första långpasset!

Crosstrainer-passen blir färre och färre samtidigt som löpningen tilltar! Det är en fantastisk känsla. Dagligen påminner jag mig själv om att njuta över att jag kan röra mig obehindrat. Tänk bara för några månader sedan när jag inte kunde gå utan kryckor. Jag älskar motgångar (i efterhand) då det får en att uppskatta det man annars tar för givet i livet!


Innan jag blev skadad sprang jag i princip varje dag och jag ogillade mina löpvilodagar. Idag är jag glad att jag kan springa varannan eller var tredje dag – för oftare än så blir det inte.

I lördags sprang jag ett riktigt härligt pass tillsammans med Pär. Vi begav oss ut direkt efter att jag kommit hem från gymmet där jag kört 80 min crosstrainer. Jag gjorde ett snabbt ombyte till löparkläder samtidigt som jag tryckte i mig en croissant och tog några klunkar Vitamin Well. Målet med löpningen var 70 min. Det blev en superhärlig runda helt på känsla på Lidingö. Underbart trots att benen kändes lite sega efter crosstrainer-passet.



Söndagar brukar annars vara dagen för långpass men i och med att jag sprang i lördags fick jag inte springa igår. Istället blev det en underbar långpromenad tillsammans med världens bästa syster på Lidingö med lunchstopp på Långängens Gård.




På eftermiddagen tvingade jag mig till gymmet för ett crosstrainer-pass som skulle vara 90 min men som bara blev 65 min p.g.a. motivationsbrist. Jag kände mig värdelös men bättre än inget.


Glad Valborg!

HEALTHY TRAINING Veckans träningslista

Veckans träningslista – V. 17

VECKANS PASS

Lördag. Tjejmilen 21K duoklass – totalt ca 12 km inkl. uppvärmning

Söndag. 132 min crosstrainer uppdelat på 2 pass + 20 min rörlighet

Måndag. FM: 40 min crosstrainer + 15 min löpning löpband. EM: 2 km löpning med kunder

Tisdag. FM: 10×2 min löpbandsintervaller @ 3.30-3.40 + uppvärmning och nerjogg. EM: 50 min löpning på Alter G-band

Onsdag.FM: Megaformer-klass 50 min på The Place Stockholm. EM: 45 min crosstrainer + rehab

Torsdag. FM: 50 min löpning på Alter G-band. Lunch: Löpning 2 km med företag

Fredag. Vila. Behandling hos Ruud på Phyx

VECKANS TRÄNINGSKOMPIS

Ingen träningskompis den här veckan 🙁

 VECKANS BÄSTA TRÄNING

Om man får räkna Tjejmilen 21K som träning så är det helt klart den (och det får man ju:)). Faktum är att det inte har varit några andra bra eller roliga pass den här veckan…

 VECKANS TRÄNINGSPODD

Maratonpodden med Göran Kenttä – tänkvärt, lärorikt, bra på alla sätt!

VECKANS MOTGÅNG

Livet! Den här veckan har varit tuff på många sätt. Jag har verkligen inte mått bra och det har satt sina spår i träningen.

VECKANS REFLEKTION

Livets tre ben gör sig påmind ibland. Det är viktigt att det finns en balans. Det kan inte vara kaos på alla ben samtidigt [1. Kärlek 2. Vänner 3. Arbete]. Det är sällan bra på alla ben samtidigt.

VECKANS HELL YEAH

Att jag sprang mitt första lopp i lördags och att jag inte har haft ont efter det!

Jag har börjat mitt nya jobb den här veckan! Ett ”vanligt” kontorsjobb och det känns så förbaskat bra!

Workshopen som jag hade i måndags!!!

VECKANS EXTRA

Dagens coachpass med bästa Petra! Det fick mig på bra humör!

VECKANS BÄSTA MÅLTIDER

Dagens lunch med min älskade pappa på Fosch.

Jag har hittat ett nytt favoritlunchställe i stan. Mercedez-Benz pop-up på Regeringsgatan. SJUKT GOTT! Jag har ätit där tre dagar den här veckan.

HELGTRÄNING JAG SER FRAM EMOT

Helgens träning ser ut så här: Lördag: 90 min crosstrainer + 30 min rörlighet. Söndag: 90 min crosstrainer + 65 min löpning. Gissa vilket pass jag ser fram mest emot?

ANNAT JAG SER FRAM EMOT I HELGEN

Långpromenad och mys med världens bästa syster på söndag!!!

Nu är det helg! Hej svejs!

Hälsningar från Gåshaga pir.

HEALTHY TRAINING Löpning

Workshop med peppande deltagare och proppad goodiebag

Jag hade sån himla bra kväll igår! Jag fick hänga med ett helt underbart workshop-gäng i hela 3 timmar! Innan alla dök upp så preppade jag och Pär alla goodiebags i Lululemon showroom. Goodiebagen blev så sjukt bra om jag får säga det själv :). I den fanns:

  • 2 gratis träningar på The Place Stockholm (värde 520 kr) – ett av mina favorit-träningsställen
  • Runner’s World – bästa löpartidningen
  • Vitamin Well Celebrate
  • Vitamin Well +003 – drycken som jag alltid har med mig på intervallpassen
  • Salvequick Exfoliating Socks – bästa produkten för att få mjuka fötter
  • Salvequick Skavsårsplåster – något som alla löpare behöver
  • Salvequick Plåster
  • Salvequick Sports tape
  • Barebells Protein Bar Salted Peanuts – ny favorit i Barebells-familjen
  • Barebells Protein Bar White Chocolate Almond
  • Barbells Milkshake Vanilla
  • Medistus Antivirus – sugtabletten som du tar när du ska vistas bland folk för att inte bli sjuk
  • Vita Prana Raw Bar från Bodystore – bästa mellanmålet
  • Foot Cream från Bodystore – vilken löpare behöver inte det?
  • YMR Track Club Headband – älskar’t
  • Valfritt träningsprogram från framatrorelse.se


Klockan 17.30 var alla deltagare samlade och vi började med att bege oss till Humlegården för ett teknikpass. Pär filmade allas löpsteg och jag instruerade. Vi tränade löpskolning, spänst, löpstyrka, stegringslopp, och lättare intervaller. På vägen tillbaka gick vi också igenom lite löpteknik i uppförs- och nedförsbacke.


När vi kom tillbaka till Lululemon Showroom låg yogamattorna redo på golvet tillsammans med goodiebags. Vi hade också dukat fram middagen som bestod av mina favorit-wraps från ett ställe i Östermalmshallen tillsammans med Vitamin Well och Barebells-produkter.

Kvällen följdes av snack om löpteknik och intervallträning. Jag försökte få ur mig allt jag kan på ett så inspirerande och peppande sätt som möjligt. Jag hoppas att deltagarna fick lika mycket energi som jag fick av den kvällen 🙂 Fler workshops kommer komma för det var förbaskat kul!!!