HEALTHY TRAINING Löpning

Workshop med peppande deltagare och proppad goodiebag

Jag hade sån himla bra kväll igår! Jag fick hänga med ett helt underbart workshop-gäng i hela 3 timmar! Innan alla dök upp så preppade jag och Pär alla goodiebags i Lululemon showroom. Goodiebagen blev så sjukt bra om jag får säga det själv :). I den fanns:

  • 2 gratis träningar på The Place Stockholm (värde 520 kr) – ett av mina favorit-träningsställen
  • Runner’s World – bästa löpartidningen
  • Vitamin Well Celebrate
  • Vitamin Well +003 – drycken som jag alltid har med mig på intervallpassen
  • Salvequick Exfoliating Socks – bästa produkten för att få mjuka fötter
  • Salvequick Skavsårsplåster – något som alla löpare behöver
  • Salvequick Plåster
  • Salvequick Sports tape
  • Barebells Protein Bar Salted Peanuts – ny favorit i Barebells-familjen
  • Barebells Protein Bar White Chocolate Almond
  • Barbells Milkshake Vanilla
  • Medistus Antivirus – sugtabletten som du tar när du ska vistas bland folk för att inte bli sjuk
  • Vita Prana Raw Bar från Bodystore – bästa mellanmålet
  • Foot Cream från Bodystore – vilken löpare behöver inte det?
  • YMR Track Club Headband – älskar’t
  • Valfritt träningsprogram från framatrorelse.se


Klockan 17.30 var alla deltagare samlade och vi började med att bege oss till Humlegården för ett teknikpass. Pär filmade allas löpsteg och jag instruerade. Vi tränade löpskolning, spänst, löpstyrka, stegringslopp, och lättare intervaller. På vägen tillbaka gick vi också igenom lite löpteknik i uppförs- och nedförsbacke.


När vi kom tillbaka till Lululemon Showroom låg yogamattorna redo på golvet tillsammans med goodiebags. Vi hade också dukat fram middagen som bestod av mina favorit-wraps från ett ställe i Östermalmshallen tillsammans med Vitamin Well och Barebells-produkter.

Kvällen följdes av snack om löpteknik och intervallträning. Jag försökte få ur mig allt jag kan på ett så inspirerande och peppande sätt som möjligt. Jag hoppas att deltagarna fick lika mycket energi som jag fick av den kvällen 🙂 Fler workshops kommer komma för det var förbaskat kul!!!

HEALTHY TRAINING Löpning

Lopprapport Tjejmilen 21 K duoklass

Det var fantastiskt kul att springa igår! Fördelen med att vara skadad är att man inte känner någon press från varken sig själv eller någon annan när man ska springa sina första lopp, att man är så otroligt löpsugen och att man har allt att vinna!

Egentligen är det alldeles för tidigt för mig att springa ett lopp då jag endast har sprungit 4 träningspass (bortsett från Alter G-löpningen) sedan den 6 februari när jag fick min stressfraktur. Därför såg jag det inte som någon tävling utan mer bara som ett kul träningspass med nummerlapp. Jag ville så gärna springa för att få känna känslan av att ställa sig på startlinjen och uppleva folkfesten igen. En halvmara hade blivit för långt för mig men därför var jag glad att det fanns en duo-klass där man kunde dela upp halvmaradistansen; den första löparen skulle springa 12 km och den andra löparen 9 km. För mig kändes det lagom med 9 km så det blev min sträcka helt enkelt.

När jag vaknade igår morse var jag spänd och förväntansfull på ett härligt sätt. Jag tog en morgonpromenad följt av en god frukost.


Vid 10.30-tiden hoppade jag på elcykeln och cyklade/åkte in till Djurgården där jag mötte upp min duo-kompis Lena Örn som skulle springa första sträckan. Båda var taggade och såg loppet mer som en kul grej än någon prestationsmätning.


Jag träffade också på grymma Petra som hade värmt upp med ca 10 km löpning innan loppet för att få ihop ett långpass på 30 km. Petra såg också loppet mer som en kul grej då hon siktar in sig mot Prag Marathon som går om några veckor.


Mina trogna vapendragare Pär och Elisabet var där för att heja och med solen som gassade hade det inte kunnat bli så mycket bättre.

Starten för duo-klassen gick samtidigt som starten för halvmaran. Lena gick ut hårt och ledde inledningsvis. Medan hon sprang sin sträcka passade jag på att värma upp några km och jag kände då hur nervositeten blev allt mer påtaglig, bland annat för att jag var tvungen att springa på toa flera gånger. Vid växlingen efter 12 km hade Lena tappat ett par 100 m på tjejen som ledde halvmaran men hon kom in som tvåa efter stabil och bra löpning.

Min plan var att gå ut i 4.00-tempo men det gick inte alls. Jag tror att jag öppnade på ca 3.35 och sen fortsatte det alldeles för snabbt. Jag jagade ikapp tjejen som ledde för att få lite sällskap. Vi höll ihop några km och jag erbjöd mig att ta vinden så att hon fick vila lite. Men efter ett tag orkade hon inte längre och jag sprang iväg.


Tack vare att det var en tvåvarvsbana så behövde man aldrig känna sig ensam. Jag varvade löpare konstant och fick därmed massor med hejarop från alla grymma löpare. Jag hejade tillbaka allt vad jag orkade!

Loppet gick stabilt hela vägen. Det var aldrig speciellt jobbigt. Jag kunde verkligen njuta och det var precis det som var mitt mål. Jag gick i mål på 34.07 (9,1 km vilket innebär ett snitt på 3.45) och det kändes som om jag hade kunnat fortsätta ett varv till.

Lag ”Charlotte & Lena” kammade hem segern i duoklassen men den största segern var inte att få gå högst upp på prispallen, det var att jag sprang ett lopp med bra känsla utan att ha ont!!! Jag är SÅ glad!


Efter loppet firade jag tillsammans med syrran, Pär och Pärs kusin Fredrik! Det blev rosé-premiär och tonfisksallad.


Stort GRATTIS till alla sjukt grymma löpare som sprang igår! Ni är vinnare hela bunten!

PS. En sista grej. Jag vet att många säkert är nöjda med smycket som man fick när man gick i mål. Personligen blev jag sjukt besviken. Eller egentligen inte besviken på smycket i sig då man ju kan välja själv om man vill ha det på sig eller inte, men mer för att det kändes som att det ersatte medaljen som man brukar få på lopp. Alltså, ingen medalj. Jag tycker att det hör till att man ska få en medalj. Jag vill liksom ha den till samlingen. Jag kommer aldrig använda smyckena som jag fick och de kommer heller inte hamna i medaljsamlingen. Men som sagt, jag vet att smaken är delad och vissa blev säkert jätteglada 🙂

HEALTHY TRAINING Veckans träningslista

Veckans träningslista – V. 16

VECKANS PASS

Lördag. 30 min crosstrainer + 30 min rörlighet/rehab/styrka

Söndag. 30 min MORGONLÖPNING. EM: 65 min crosstrainer + 30 min rörlighet/rehab/styrka

Måndag. 30 min crosstrainer + 20 min rörlighet/rehab/styrka

Tisdag. FM: INTERVALLER Stadion 8×400 m. Lunch: Löpning 4 km med PT-kund. EM: 50 min löpning på Alter G-band

Onsdag. 70 min crosstrainer + 25 min rörlighet/rehab/styrka

Torsdag. FM: 50 min löpning på Alter G-band. Lunch: Löpning 2 km med företag. EM: Megaformer-klass 50 min på The Place Stockholm

Fredag. FM: Löpning 3 km med PT-kund. EM: Pär ska springa intervaller på löpband och jag har lovat att följa med och peppa honom. Mest troligt kommer jag göra det från crosstrainern

VECKANS TRÄNINGSKOMPIS

Pär (som alltid:))

 VECKANS BÄSTA TRÄNING

Intervallerna med Pär på Stadion i tisdags morse!

VECKANS TRÄNINGSPODD

Jag vill tipsa om en podd som inte finns än, men som kommer den 4 juni. Den heter Mentala Mästare och personerna bakom podden (Malin och Eva Marie) intervjuar olika idrottsprofiler om den mentala styrkan i att prestera när det gäller. Sjukt intressant! Jag intervjuades i veckan och blev då väldigt taggad på att höra intervjuer med andra personer som jag vet att de har intervjuat.

VECKANS MOTGÅNG

Varje gång jag ”måste” gå in på gymmet trots att solen strålar och jag inte vill något hellre än att ta en löptur utomhus. (i-landsproblem)

VECKANS REFLEKTION

När jag lyssnade på podden Maratonlabbet avsnitt 13 med Stig Wiklund (mental coach) så blev jag påmind om hur mycket tankens kraft styr. Det är ofta rädslan att misslyckas tar över känslan att bli glad för att lyckas. Om man har ett negativt fokus så kommer man garanterat inte att prestera så bra som man vill. Det här gäller inte bara löpningen utan allt man tar sig för i livet. Därför är det viktigt att hitta ett positivt fokus och bygga upp en stark självbild. Det handlar om valda sanningar. Tänker man att det blir tungt – då blir det tungt.

VECKANS HELL YEAH

Mina nya fina träningskläder från YMR Track Club som inte liknar något annat jag har i träningsgarderoben!

VECKANS EXTRA

Alla härliga träningspass och coachpass ute i det fina vädret!

VECKANS BÄSTA MÅLTIDER

Det har inte varit några spännande måltider den här veckan – bara vanlig vardagsmat. Men om jag ska lyfta fram något så är det:

Frullen på Fosch (surdegssmörgås + kaffe) efter 8×400 m på Stadion.

Vardagsmiddag med glutenfri pasta, buffelmozzarella, pinjenötter, parmesanost, babyspenat, solrosskott, olivolja och balsamico créme. Varför glutenfri pasta kanske någon undrar? Svaret är att vi började köpa den under en period när jag inte åt så mycket gluten och det har blivit så att vi fortsätter köpa den för att hela familjen tycker att den är minst lika god som annan pasta.

HELGTRÄNING JAG SER FRAM EMOT

Imorgon springer jag Tjejmilen 21K duoklass tillsammans med min vän och PT-kund Helen. Duoklassen innebär att vi delar på halvmaran så Helen springer första sträckan som är 12 km och jag andra som är 9 km. Jag hoppas på en bra känsla och att jag kan njuta hela vägen!

ANNAT JAG SER FRAM EMOT I HELGEN

Hela lördagen med långfrukost, tävling, sen lunch på stan och häng med mina nära & kära!

HEALTHY TRAINING Löpning

Jag är tillbaka på banan!!!

Jag är tillbaka på banan igen! Bokstavligen! Idag sprang jag mitt första banpass sedan jag fick stressfrakturen den 6 februari. Känslan? U N D E R B A R ! ! ! Ja, alltså inte så att allt kändes helt perfekt löpmässigt, men bara att få springa på bana igen. Utomhus. På löparbana. I solen. Tillsammans med Pär. Utan att ha ont. DET var underbart!


Passet som jag körde såg ut så här:

Uppvärmning: 15 min
Intervaller 8×400 m @ 4.00 (96 sek) med 100 m gåvila
Nerjogg 15 min


Det visade sig att benen ville lite mer än 4.00-tempo för intervallerna gick på mellan 80-89 sek vilket innebär ett tempo på 3.20-3.43. Jag reflekterade inte över det under själva passet då jag sprang helt på känsla utan att titta på klockan. Det var inte jättelätt – jag var hyfsat trött efter varje intervall, men på något sätt var det ändå som att jag hittade in i ett bra och naturligt tempo. Det var däremot svårt att komma in i en bra löprytm, förmodligen för att jag har tappat en hel del löparkänsla de senaste månaderna, men jag räknar med att jag kommer hitta tillbaka till den relativt snabbt.

Medan jag sprang mina mysintervaller så körde Pär ”Veckans Intervallpass” (som jag har lagt ut på min instagram idag):

2×6 min @ 10 km tävlingstempo, vila 90-120 sek
3×300 m @ snabbt men inte max, vila 200 m jogg
3×200 m @ snabbt men inte max, vila 200 m jogg

Han hade det lite tuffare än mig 🙂


Dagen fortsatte sedan i löpningens tecken! Jag och Pär tog en dusch, åt frukost på favorithaket Fosch och tog bilen till Stora Skuggan för tv-inspelning av Sverige Springer som drar igång i slutet av april. I samband med den fick vi springa fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka… Det blev förmodligen mer löpning än vad coach önskat… men han läser förhoppningsvis inte den här bloggen så han får nog inte reda på det 😉


Vid lunch coachade jag bästa Petra Månström! Det var sista intervallpasset innan Tjejmilen 21K som går i helgen. Petra fick också köra ”Veckans Intervallpass”.


På eftermiddagen hade jag ett Alter G-pass inplanerat. Det såg ut så här:

Uppvärmning 15 min med 70 % kroppsvikt @ 4.45 –> 4.00
Intervaller 4×5 min @ 3.40 med 80 % kroppsvikt
Nerjogg 10 min

Det var lätt som en plätt 🙂


Imorgon ska jag ta löpvila för idag har jag sprungit över 25 km. Det känns helt ok att ställa sig på crosstrainern imorgon 🙂

HEALTHY TRAINING Veckans träningslista

Veckans träningslista – V. 15

VECKANS PASS

Lördag. Megaformer-klass 50 min på The Place Stockholm

Söndag. FM: 55 min crosstrainer progressivt + rörlighet/rehab. EM: 60 min crosstrainer inkl. intervaller + Löpning 5×3 min

Måndag. FM: Löpning på Alter G-band. EM: 30 min crosstrainer + rörlighet/rehab

Tisdag. FM: 50 min löpning på Alter G-band. EM: Behandling och träning hos Ruud på PHYX. 25 min crosstrainer + Löpning 3×5 min

Onsdag. FM: 60 min crosstrainer inkl. intervaller. EM: 30 min crosstrainer

Torsdag. FM: 50 min löpning på Alter G-band. Lunch: Löpning 2 km med företag. EM: Megaformer-klass 50 min på The Place Stockholm

Fredag. FM: Löpning med PT-kunder 4 km. EM: 50 min löpning på Alter G-band + rörlighet/rehab

VECKANS TRÄNINGSKOMPIS

Pär på löpningen.

Pärs kusin Fredrik på Crosstrainern.

Syrran, Helen och Ida på Megaformern.

VECKANS BÄSTA TRÄNING

Coachpassen som jag har haft utomhus den här veckan. Jag har inte sprungit så långt själv i samband med dessa, men nu för tiden är det en prestation i sig att bara ta sig någon km hit eller dit löpandes, så det får ändå räknas som träning.

VECKANS TRÄNINGSPODD

Maratonpodden måste jag ju bara säga! Petra har precis släppt avsnittet med mig! Jag har inte ”vågat” lyssna själv än, men jag hoppas att du som lyssnar gillar det 🙂

VECKANS MOTGÅNG

Haha, det här borde inte komma från en person som ska inspirera till träning… men faktum är att min värsta motgång den här veckan är baksmällan som jag upplevde i lördags.

VECKANS REFLEKTION

Att jag kan börja kalla min rehab-träning för prehab-träning för jag har inte ont längre och dessutom säger kiropraktor Ruud att min kropp är starkare än någonsin!!!

VECKANS HELL YEAH

Att det äntligen har blivit dags att plocka fram löparglajorna! I veckan har jag varit på Sunpocket och jag lämnade deras fina showroom med ett par sprillans nya fina vita löparsolglasögon!

VECKANS EXTRA

Att jag har varit och klippt- och slingat håret idag. Det är härligt att få känna sig lite vårfin.

VECKANS BÄSTA MÅLTIDER

Onsdagsfrukosten som jag åt hemma framför datorn. En skål med kvarg, sojayoghurt, banan och granola. En kopp te. Bubbelvatten. Surdegsbröd med 1/2 avokado, chiliflakes, bregott med havssalt och sallad.

Bakis-lunchen med Elisabet på Nybrogatan 38 i lördags.

En middag som jag slängde ihop på 10 min; varmrökt lax, sparrisbroccoli, ägg, avokado, tomater, rostade & salta mandlar och en massa annat gott!

HELGTRÄNING JAG SER FRAM EMOT

Söndagens löpning på 30 min!

ANNAT JAG SER FRAM EMOT I HELGEN

Mysa hemma med min kära familj!