Etape Bornholm – Etape 2 i Dueodde

Jag måste erkänna att det är lite knäckande att se alla insta-bilder som läggs upp från olika delar av Sverige med fint väder när det är storm, mulet och regnskurar på Bornholm… Men vi deppar faktiskt inte. Vi har haft en helt underbar dag! Precis som igår så började vi dagen med en långpromenad. I morse gick vi norrut längs med kusten och njöt av fantastiskt fina vyer.

När vi kom hem åt vi en supergod frulle.

Sen tog vi bilen söderut till Gudhjem där vi strosade runt, tog en kaffe och spelade yatzy och shoppade lite heminredning. Vi fortsatte sen till nästa by som var Svaneke där vi åt lunch och spelade lite mer yatzy. Det blåste SÅ IN I hela dagen vilket gjorde oss lagom pepp för kvällens etapp!

Ca 45 min före start så parkerade vi vid Dueodde där andra etappen på 5,8 km strandlöpning skulle vara. Jag visste redan innan att detta skulle bli min hat-etapp då min svaghet är att springa obanat. Blåsten på mellan 10-18 m/s gjorde ju inte direkt saken bättre…

Uppvärmningen inför dagens etapp blev inte lika ambitiös som igår. Vi sprang ca 10 min, tänjde i 1 min och gjorde 2 stegringar. Min känsla när jag stod på startlinjen var likgiltig. Det är inte alls någon bra känsla. Det är bra att vara lite nervös, det innebär att man är taggad. När startskottet gick så hängde jag bara på klungan som gick i ett väldigt lugnt tempo då ingen ville dra eftersom att vinden blåste rakt emot oss. Efter någon kilometer drogs tempot upp och jag tappade klungan. Jag kämpade för att täppa till luckan och jag lyckades men det tog på krafterna. Efter ca 2 km löpning lämnade vi den mjuka sanden och kom in i skogen. Mina ben var stumma och jag ville gråta och bryta för att det kändes så dåligt, men det gjorde jag givetvis inte. Efter 3 kilometer var vi nere på stranden och sprang igen men då i medvind vilket gjorde det hela lite lättare. Jag hade rygg på Pär men tappade den när det var ca 1 km kvar och vi började springa upp och ner över sanddynerna. Mina ben brände och jag tappade placering efter placering. Allt kändes skit. Jag gick uppför den sista backen och när slutspurten kom hade jag så mycket mjölksyra att jag knappt trodde att jag skulle ta mig över mållinjen.

Resultatet blev ett riktigt skitlopp. Pär och Elisabet däremot sprang superbra! Pär var i mål ca 1 min före mig och Elisabet persade med ca 1 min.

På väg hem från Dueodde stannade vi på en pizzera och köpte pizza som vi tog med hem till lägenheten. Bra uppladdning inför morgondagens etapp! Hej svejs!

Etape Bornholm – Etape 1 i Hasle

Jag har sett fram emot den här veckan så himla mycket! Jag befinner mig på Bornholm tillsammans med två av mina favoritpersoner Pär och Elisabet för att springa Etape Bornholm. För mig är det tredje gången jag är här, för Elisabet är det andra gången och för Pär är det premiär. Vädret är tyvärr inte det bästa men vi har bestämt oss för att vi inte får klaga (mer än vi redan har gjort) och se till att göra det bästa av dagarna. Och faktum är att vädret faktiskt har överträffat våra låga förväntningar idag vilket är glädjande. Det har varit molnigt, men hyfsat varmt (vi har gått runt i shorts), inte så blåsigt och några minuter där solen har tittat fram mellan molnen!

I morse sov vi tills vi vaknade, tog en långpromenad till mataffären och köpte frukost och lagade en god frukost hemma i lägenheten bestående av yoghurt, bär (som vi plockade på självplocket utanför Ystad igår), granola (som vi köpte på en supermysig liten butik på Österlen), banan, ägg, färskt bröd från affären, lufttorkad skinka, ruccola, gurka, citronvatten och givetvis kaffe.

Sen gick vi till Sandvig Minigolf och spelade en omgång. Elisabet vann!

Efter minigolfen tog vi bilen ner till Allinge och strosade runt en stund bland butikerna innan vi satte oss på min och Elisabets favoritrestaurang Sommer för en lunch med smørrebrød och yatzy.

Lunchen blev rätt utdragen så vi hade bara 30 min på oss i lägenheten innan vi var tvungna att åka till Hasle där första etappen skulle vara.

När vi kom till Hasle så hämtade vi ut nummerlapparna och började värma upp. Benen kändes ok men inte tipptopp. Uppvärmningen bestod av 15 min löpning + tänjningar i gräset + vila + sportdryck + stegringslopp + kisspauser.

När starten gick så valde jag att inte starta klockan utan bara springa på känsla. Känslan var att det gick rätt snabbt i början men jag hade egentligen ingen aning. Det flöt på rätt bra. Jag kände mig stark hela vägen till 5,5 km. Sen kom det ett parti med obanad strand- och grusvägslöpning. Underlaget gav mig mjölksyra och hög puls. Jag trodde typ att jag skulle behöva jogga till mål för att kroppen blev så trött. Men jag återhämtade mig hyfsat efter någon kilometer och kunde hålla hyfsat tempo hela vägen in i mål. Sluttiden blev 35.56 vilket jag är väldigt nöjd med då det är säsongsbästa 🙂 Mitt hemliga mål var sub 37. Strax efter mig kom Pär i mål på dryga 37 min vilket var säsongsbästa för honom. Och strax efter det kom Elisabet in på nytt säsongsbästa på dryga 40 min. Resultatet blev alltså 3 väldigt glada och nöjda Etape Bornholms-löpare!

Vi firade våra prestationer med att åka till Allinge och äta en god middag!

Äventyret på Bornholm fortsätter… hej svejs så länge!

HEALTHY MIND HEALTHY TRAINING Löpning Mat | Dryck

Uppladdning inför Bornholm!

Efter Kolmården åkte vi ner till Mälarhusen på Österlen där våra vänner Julia och Christian har ett sommarhus. Vi hade dock hyrt en egen liten stuga på andra sidan vägen. SÅ mysigt. Jag började givetvis med en löptur (ett måste efter en lång bilresa).

Sen blev det middag hemma hos J&C som min syster Elisabet anslöt till.

De senaste två dagarna har vi sedan hunnit med härliga och goda frukostar…

Långa promenader och en morgonjogg med fartökning…

Besök i Kåseberga med pizzalunch…

Besök i mysiga gårdsbutiker med önskan om att vi haft ett sommarställe att köpa grejer till…

Strandhäng och bad…

Middag på Apotekarnes som är berömda för sina pizzor…

Självplock av jordgubbar och hallon på Eriksgården…

Nu sitter vi i färjekön i Ystad på väg till Bornholm i spöregnet med bilen fullproppad med packning och jordgubbar och hallon. Imorgon börjar Etape Bornholm!

Hej svejs!

Semestern har börjat!

Igår drog semestern igång på riktigt. SÅ härligt. Jag började med att ställa klockan tidigt och begav mig ut på en 8 km lugn morgonjogg i det fina vädret. När jag hade två km kvar stannade jag till vid Kottlasjön och tog ett dopp. Jag såg inte en enda människa på hela löpturen. Det känns som att hela Lidingö är på semester. Några timmar senare satt jag i en fullpackad bil tillsammans med Pär och E och styrde ner mot Kolmårdens Djurpark. Dagen spenderades sedan i parken med delfinshow, tacolunch, wildfire (coolaste berg-och-dalbanan jag åkt på länge), bamsevärlden, linbane-safari, barn-åkattraktioner och annat kul. Ja, för det var verkligen kul, men samtidigt får jag lite PANIK av att trängas med så mycket människor en hel dag.

Kvällen var lite av en besvikelse även om vi hade väldigt mysigt. Vi checkade in på Vildmarkshotellet och kom in på ett rum där det kändes ofräscht med plåster på golvet och tydligt ostädad toalett. Dessutom var rummet litet och långt under våra förväntningar. Med tanke på priset borde det varit betydligt bättre.

Nästa besvikelse var middagen. De hade en ”sommarbuffé” och därmed ingen a lá carte. Buffén kostade 289 kr per person. Det priset hade väl varit överkomligt om det varit svinbra, men det var den sunkigaste buffén jag skådat. Maten var verkligen under all kritik. Hur som helst, sällskapet var bästa tänkbara och vi satt ändå rätt bra under ett schabbigt coca cola-paraply ute på terrassen. Klockan sprang iväg då vi träffade ett annat par som vi satt och surrade med tills att vi blev utkörda p.g.a. stängning.

I morse tog jag en morgonpromenad med sommarpratarna i lurarna och rubiks kub i händerna.

Sen var det dags för den sista måltiden någonsin för min del på Vildmarkshotellet (ja, för jag kommer minsann aldrig komma tillbaka dit) och det var inte helt otippat den sämsta frukostbuffén jag har skådat. Kaffet var det enda jag tyckte såg aptitligt ut men det visade sig vara blaskigt. Som tur var hade jag en mellanmålskeso på rummet som jag kunde äta.

Idag har vi åkt bil typ hela dagen. Snart är vi nere vid Mälarhusgården i Ystad där vi ska spendera ett par dagar. Hej svejs!

400 m special

Jag har haft två intensiva och superhärliga dagar! Igår flög jag ner till Båstad. Jag lämnade ett öde Stockholm och kom ner till ett schtekigt Stockholms-Båstad. Det är inte alls min grej egentligen, alltså att hänga med schtekare, men Båstad är en fin plats och även om det är många riktiga schtekare så är det också väldigt många fina och härliga människor (schtekare är ju också sköna på sitt sätt). Jag jobbade ett par timmar framför datorn och på kvällen höll jag i träning för Vitamin Wells räkning (vilket var anledningen till att jag var där). På kvällen åt vi en god middag ute i vimlet och sen gick vi hem till huset och sov. I morse var bästa peppen för då höll jag först ett pass för massor av människor inkl. simstjärnan Emma Igelström och PT:n Ida B Olsson. Det var askul! Vi körde ett pass nere vid stranden med löpteknik och 20 sek-intervaller varvat med en massa magövningar. Efter en timmes löpning tog Emma och Ida över och körde 1 timme med rörlighet och styrka. SÅ BRA!

Sen badade jag!

Sen jobbade jag en stund på ett café innan jag tog flyget hem. På Bromma flygplats blev jag upphämtad av två av mina favoritkillar. Vi åkte hem, bytte om och drog till Lidingövallen för banpass. Och nu till rubriken på detta inlägg 🙂 Jag körde ett pass som heter 400 m special, komponerat av Oscar Gidewall (min f.d. tränare). Jag har kört det massor med gånger tidigare, men nu var det länge sen. Så här ser passet ut:
3×400 m @ snabbt men inte max, 30 sek vila
Serievila 300 m jogg
1×400 m @ 4-8 sek snabbare än de första intervallerna
3×400 m @ samma som första serien, 30 sek vila
4×200 m @ snabbt, vila 60 sek
Serievila 300 m jogg
KLART!

Jag sprang det snabbare än någonsin påhejad av Pär och Ebbe! Mina tidsmål var 78 sek på 3x400m och 75 sek på 1×400 m och 35 sek på 200 m men det gick betydligt snabbare än så.

Och sen joggade jag ner i gräset.

Testa vettja! 400 m special is the shit.

Hej svejs!

PS. Tack Vitamin Well, Emma Igelström, Ida B Olsson, alla deltagare på Båstads-löpningen (speciellt Camilla, Uffe och Marie Jinnemo <3)