Lite kallt och mörkt ute – kanske bäst att hålla sig inne? Eller så tänker du precis tvärtom. För frisk luft ger ny energi och glöd. Det finns flera skäl att ge sig ut och hämta den! Nu när snön ligger och mer är på väg finns all anledning att sätta på sig längdskidorna. Bättre träning kan du knappast få.

1. Uteträning stimulerar utsöndringen av må bra-hormoner som oxytocin, endorfiner och serotonin. Tre till fyra kilometers promenad utsöndrar samma mängd serotonin som du får genom att äta så kallade lyckopiller.

2. Du drar nära 1800 andetag under en halvtimmes träningspass. Om de består av frisk uteluft kommer du garanterat att bli piggare.

3. Bli tuff. Varken träningen eller livet är en konstant utförsbacke. Ibland är det motigt. Genom att sätta dig själv i situationer som skaver en smula lär du dig att hantera det obekväma. Vetskapen att vi klarar det fast det är motigt bygger upp en inre och yttre tuffhet.

4. När du är i naturen ökar alfavågorna i hjärnan vilket gör att du varvar ner, hjärnan mår bra och du får ny energi utan stress.

5. Snygga rosiga kinder. Helt gratis.

Del 4: Längdskidor

Ben, armar, bål, rygg, axlar, flås – att hitta en mer komplett träningsform än längdskidor är svårt. Du stärker hela kroppen samtidigt som du får en rejäl dos frisk luft.
– Längdskidor är verkligen en jättebra träningsform. Den är skonsam för kroppen och innehåller ett teknikmoment som gör att man kan få väldigt sköna lyckokickar de gånger allt bara flyter, säger före detta landslagsåkaren och VM-medaljören Emelie Öhrstig och lägger till:
– Dessutom är det ju en naturupplevelse. Knarret under skidorna, ljuset, de öppna vyerna – det skapar en frihetskänsla.


Så skidar du dig i form i vinter:

Klä dig smart: Se till att hålla händer, fötter och huvud varmt. Välj gärna tumvantar (med bra grepp) så värmer fingrarna varandra i vanten och investera i pjäxskydd som sitter över dina fötter och håller värmen. I övrigt gäller underställ och vindtäta överdragskläder.

Prylar du inte vill vara utan: Pjäxor, stavar och skidor. Det finns vallningsfria skidor, men de är sällan lika bra om du vill jobba med tekniken.

Kostar: Du kan få tag på ett startkit med skidor, bindningar, pjäxor och stavar för cirka 1500–2000 kronor. Skidanläggningar och specialiserade sportaffärer hyr även ut utrustning.

Var: Flacka banor, exempelvis på en golfbana är skönare för nybörjaren. Men var inte rädd för lite backigare spår. Det ger både rolig fart (nedför) och extra träning (uppför).

Träningseffekt: Optimal konditionsträning som aktiverar och stärker hela kroppen. Höjdare för förbränningen.

Passar dig som: Vill ha skonsam träning för hela kroppen. Är du överviktig eller dras med småskador är längdskidor perfekt.

Tänk på: Tänk inte ”jag kan inte”, bara gör det. På med skidorna och ut i spåren. Du lär dig vartefter tiden går. När du känner att du vill utveckla din teknik, åk bakom någon som är lite snabbare än du och försök härma den personens teknik. Kolla också teknikklipp på nätet eller gå en kurs.

Vår expert: Emelie Öhrstig är svensk längdåkare och cyklist, med bland annat ett VM-guld i sprint från 2005 i bagaget. Hon satsade länge på både skidåkning och cykel och har varit proffscyklist i Italien. 2006 slutade hon med längdskidåkningen.
Mer info: www.emelieohrstig.com