Lite kallt och mörkt ute – kanske bäst att hålla sig inne? Eller så tänker du precis tvärtom. För frisk luft ger ny energi och glöd. Det finns flera skäl att ge sig ut och hämta den!

1. Uteträning stimulerar utsöndringen av må bra-hormoner som oxytocin, endorfiner och serotonin. Tre till fyra kilometers promenad utsöndrar samma mängd serotonin som du får genom att äta så kallade lyckopiller.
2. Du drar nära 1800 andetag under en halvtimmes träningspass. Om de består av frisk uteluft kommer du garanterat att bli piggare.
3. Bli tuff. Varken träningen eller livet är en konstant utförsbacke. Ibland är det motigt. Genom att sätta dig själv i situationer som skaver en smula lär du dig att hantera det obekväma. Vetskapen att vi klarar det fast det är motigt bygger upp en inre och yttre tuffhet.
4. När du är i naturen ökar alfavågorna i hjärnan vilket gör att du varvar ner, hjärnan mår bra och du får ny energi utan stress.
5. Snygga rosiga kinder. Helt gratis.

Det spelar ingen roll vilken typ av vinterväder du möter därute – vinterlöpning är den optimala träningen för dig som vill hålla flåset på topp året runt.

– Att springa är på många sätt skönare än att promenera på vintern, du blir ju varm, säger Malin Ewerlöf Krepp, före detta elitlöpare och tränare.

Hon menar att vinterlöpning dessutom gör dig både fysiskt och psykiskt tuffare;
– Det är lite tjurigt innan man kommer ut och underlaget gör att du måste parera och ta i mer. Men det kommer att kännas grymt i vår, då kommer vinterlöpningen ha stärkt dig och du flyger fram.

För dig som vill satsa på löpning:

Klä dig smart: Att bli för varm tar kål på all löplust! Om du tänker – ”åh nej jag borde ha tagit en tröja till”, när du kliver utanför dörren så vet du att du har klätt på dig lagom mycket.
Satsa på ett underställ, löpartights, en extra tröja, löparjacka, vantar och mössa. På fötterna är ett par löpskor med lite grövre sula, eller dubbade skor från icebug bäst.
Prylar du inte vill vara utan: Reflex, dubbar till skorna. Läs mer om hur du klär dig smart för vinterträning utomhus här.

Kostar: Gratis. Behöver du ny utrustning så räkna med totalt cirka 3000 för skor och kläder.

Var: …som helst! Men håll dig på upplysta och sandade cykelvägar om du vill ha så skön löpning som möjligt. Eller spring i djupsnö om du behöver en utmaning. Jobbigt men kul!

Träningseffekt: Optimal konditionsträning som stärker skelettet, psyket och kickar igång förbränningen.

Passar dig som: vill träna flåset, öka förbränningen, få frisk luft och tidseffektiv träning var du än befinner dig.

Tänk på: Vid minusgrader, sätt en sjal eller rånarluva över munnen så blir det skönare att andas.

Vår expert: Malin Ewerlöf Krepp är friidrottaren som innehar de svenska rekorde på 800 meter och 1500 meter. Numera är hon långdistanslöpare och utbildad friskvårdskonsulent. Hon föreläser också om målsättning och motivation. Mer info: www.ewerlof.eu