Lite kallt och mörkt ute – kanske bäst att hålla sig inne? Eller så tänker du precis tvärtom. För frisk luft ger ny energi och glöd. Det finns flera skäl att ge sig ut och hämta den! Och varför inte slå ihop träningen med en kul dag med familjen? ta med pulkan och kör intervaller i helgen!

1. Uteträning stimulerar utsöndringen av må bra-hormoner som oxytocin, endorfiner och serotonin. Tre till fyra kilometers promenad utsöndrar samma mängd serotonin som du får genom att äta så kallade lyckopiller.
2. Du drar nära 1800 andetag under en halvtimmes träningspass. Om de består av frisk uteluft kommer du garanterat att bli piggare.
3. Bli tuff. Varken träningen eller livet är en konstant utförsbacke. Ibland är det motigt. Genom att sätta dig själv i situationer som skaver en smula lär du dig att hantera det obekväma. Vetskapen att vi klarar det fast det är motigt bygger upp en inre och yttre tuffhet.
4. När du är i naturen ökar alfavågorna i hjärnan vilket gör att du varvar ner, hjärnan mår bra och du får ny energi utan stress.
5. Snygga rosiga kinder. Helt gratis.

Del 3: Pulkaintervaller

Tänk efter – varför lämna pulkabacken och gå in till ett löpband för att springa?
– Jag lägger min intervallträning i skidbacken. Springer upp med barnen i pulkan och åker med dem ner, säger Jenny Rosengren, förskollärare och friskvårdsinspiratör med fyra egna barn som driver mamma- och träningsbloggen The life of Rosengren.

Med fyra barn, heltidsjobb och blogg finns det inte alltid massor av tid för träning, menar hon. Så varför inte förena nytta med nöje.
– Avgör själv hur hårt du kör, bara att gå med medvetna steg uppför backen ger grymt bra träning. Och använd pulkan som vardagsmotion. Gå med pulkan till affären istället för att ta bilen.

Ge sätesmusklerna en utmaning med pulkaintervaller:
Klä dig smart: Skippa termobyxorna och dunjackan. Vanliga träningskläder för utebruk gäller. På fötterna funkar en smidig känga bäst. Ta med varma kläder att dra över när du tränat klart.

Prylar du inte vill vara utan: En pulka.

Kostar: En pulka kostar från en hundring och uppåt.

Var: I pulkabacken.

Träningseffekt: Intervallträning är det mest effektiva sättet för att snabbt få bättre flås. Dessutom sätter det fart på förbränningen och att jobba i uppförsbacke ger bål och rumpa en rejäl omgång.

Passar dig som: Har familj och gärna umgås med dem samtidigt som du tränar.

Tänk på: Bestäm i förväg hur många intervaller du ska köra, alternativt hur lång tid du ska ”träna”. Lagom kan vara 8–10 intervaller eller totalt 30 minuter. Vila inte för länge mellan intervallerna, då blir du kall.

Mer info: blogg.loppi.se/rosen

Redaktionen tipsar: Läs gärna mer om hur du kan träna ihop med dina barn här.