Den här veckans matinspiratör är dessutom matkreatör. Dvs hon gör recept, stylar bilder och skriver om mat – i tidningar, böcker, broschyrer och på sin blogg.
Just nu är hon aktuell med boken 52 soppor från Bonnier Fakta. En bok späckad med smarta, snabba, goda recept på soppa.

Beskriv din matfilosofi
Mat är bland det bästa som finns här på jorden och jag älskar verkligen att laga mat och kreera nya recept. För mig är det viktigt att maten är smakrik men också att den har olika konsistenser. Det ska hända något i munnen när man tuggar. Jag undviker dieter men maten ska gärna innehålla mycket grönsaker även om den inte behöver vara helt vegetarisk. Jag försöker dra ned på min köttkonsumtion och hellre köpa dyrare kött från gladare djur och av bättre kvalitet.

Vad är hälsa för dig?
Ångest och stress tillhör nog livets mest ohälsosamma kryddor så de försöker jag undvika helt och hållet. Mina barn kommer inte att dö om de får äta snabbmakaroner ibland men jag kanske kommer att dö om jag måste jaga det perfekta livet. Hälsa är för mig också en lagom dos av träning och rörelse, bra sömn och goda relationer.

Nämn tre råvaror som alltid finns hemma hos dig
En lite fetare yoghurt. Det funkar både att använda till frukost, till en lättsammare dessert eller att göra en god röra till maten.

Citron eller lime. Att smaksätta mat handlar om balans mellan sött, salt och syrligt. Ofta är en skvätt citron det som behövs för att lyfta en maträtt. Jag använder också väldigt mycket finrivet skal som smaksättare i min matlagning.

Sojabönor och gröna ärter i frysen är mina grönsaksräddare när kylen ekar tomt. Perfekt till nudlar, soppor, pastarätter eller bara som de är.

Om du behöver något snabbt, enkelt och näringsrikt, vad gör du då?
Rostar en skiva surdegsbröd (som jag har i frysen), lägger på några skivor avokado och tomat, och kryddar med salt och en god olivolja. Annars ger nog ett mjukkokt ägg mest ”bang for the bucks”.

Hur gör du din måltid lugn och trevlig?
Jag är inte så mycket för att duka med duk men jag lägger alltid upp maten i skålar så att den visas från sin bästa sida. Under årets mörka månader tänder jag levande ljus och sedan försöker vi samtala. Alla i familjen – från 5 till 44 år – får i tur och ordning berätta vad som har hänt under dagen.

De här recepten från Ylvas bok ”52 soppor” hittar du i bloggen Healthy Dinner:
Vit bönsoppa med rotfruktschips
Laxchowder med citron, potatis och kålrabbi
Sötpotatissoppa med limemarinerade puylinser
Kikärts- och morotssoppa med kardemumma