Mindre animaliska produkter, vitt mjöl, mjölk och socker. Mer grönsaker, frukt, baljväxter och nötter. Och mer fullkornsprodukter. Ungefär så lyder kostråden från Läkare för framtiden. Förändringarna behöver ju inte ske över en natt. Antagligen är det både lättare och mer hållbart att ta ett steg i taget. Läs mer om hur Läkare för framtiden tycker att vi ska göra för att få i oss mat som gör oss gladare, friskare och starkare här.
Ett annat sätt att klara övergångarna är att ta del av våra tips om hur du byter ut vissa råvaror mot ännu bättre alternativ.
Här till exempel ett supergott alternativ till frukostyoghurten!

Byt:
Yoghurt
Naturell yoghurt är visserligen ett bättre val än sötade varianter. Men många mår bra av att äta mindre mejeriprodukter och då finns smartare saker att hälla i frukostskålen.

Mot:
Kokosmix
Lägg en halv burk kokosmjölk (lightvarianten är lagom fet, annars späd med lite vatten) i en skål och blanda i en matsked chiafrön. Smaksätt med kanel och låt stå över natten i kylskåpet. Strö över lite torkad frukt och nötter och njut av din milda, krämiga och mycket nyttiga frukost.