Hon är kostrådgivaren och kokboksförfattaren som fått stora delar av Sverige att tänka GI. Nu är hon aktuell med boken Baka glutenfritt med recept på både pizza, frukostbröd och fika-tilltugg.

Matfilosofi: Jag förespråkar en lågkolhydratskost med mycket grönsaker, helst råa, och naturligt protein samt bra fetter. Sedan är det utmärkt att komplettera med någon/några fastedagar i veckan. Att laga maten själv är en stor vinst och att undvika gluten är en bra hälsovinst för många.

Varför glutenfritt? Många upplever att de mår bättre när de drar ner på livsmedel med gluten. I dag är det lätt med tanke på alla nyheter som finns i hyllan! Nu kan man leva glutenfritt utan att märka det på vare sig smak och att det skulle vara krångligt. Jag är övertygad om att den mängd gluten vi äter idag skapar obalanser i kroppen och det är anledningen till att många har värk i kroppen, problem med magen och är trötta.

Vad är hälsa? Att vakna pigg på morgonen och ha en fin balans i sitt liv. Med det menar jag att äta rätt så ofta man kan, att röra på sig och få frisk luft, att sova många timmar per natt, att slippa ta mediciner och att få ha en frisk kropp.

Tre råvaror som alltid finns hemma: Ägg, frukt, ost

För snabb, enkel och god näring: En enkel omelett med grönsaker och ost

Du hittar följande recept från Ulrika Davidssons bok Baka Glutenfritt på bloggen Healthy Dinner:
Pizza capricciosa
Bananbiskvier med jordnötssmör
Frölimpa
Kladdkaka med svarta bönor och pistaschnötter
Citronkaka med kokos