Hör du till dem som deppar ihop om sommarvädret inte bjuder på sol? Kanske behöver du bara lite psykologisk träning. Solen är ingen garanti för att man ska vara mer lycklig, men däremot kan du öva på att göra saker som i forskning visat sig ha inverkan på vårt välmående – med eller utan sol. Nedan följer tre utmaningar från det psykologiska gymmet Habitud – som utifrån psykologisk forskning knåpat samman saker du kan göra för att i längden, eller för stunden, öka ditt välmående.

Gilla dig själv – gilla livet mer. Att lycka beskrivs som en känsla är nog något de flesta skriver under på. Det inte lika många vet är att det är något vi kan öva upp. I tidigare forskning har flera vanor kopplats samman med lycka och välmående. Rörelserna Action for Happiness och Do Something Different gjorde tillsammans en undersökning bland 5000 personer för att se vilka av dessa vanor som användes mest, vilket visade sig vara att ge till andra. De fann även att den vana som vi utför mest sällan är självacceptans, vilket råkar vara just den vana som har störst samband med att vara nöjd med sitt liv. Ett steg i att uppskatta dig själv mer kan vara att uppmärksamma vad det är du gör bra. Be en vän eller kollega beskriva vad dina styrkor är och vad de uppskattar med just dig.

Tänk på ett lyckligt minne. De flesta av oss utgår från att tid är kronologisk och linjär, och att det finns dåtid, nutid och framtid. Hjärnan ser det inte riktigt så. Allt som hamnar i ditt fokus blir till nutid i hjärnan, vare sig det är ett tal du ska hålla nästa vecka på en väns bröllop, eller en händelse du grämer dig över sedan år tillbaka. Varje gång du tänker på händelsen är det som att kroppen upplever att det händer på nytt, här och nu. Därför kan du bli fysiskt nervös över en presentation du ska hålla, trots att du sitter hemma i köket och dricker kaffe. Men det här kan vändas till en superförmåga: genom att tänka tillbaka på en lycklig dag, kan du återuppleva en god stund när som helst, här och nu. Testa att så levande som möjligt tänka tillbaka på ett härligt minne en liten stund. Se vad som händer i kroppen och i sinnet.

Spendera 50 kr på någon annan. Lycka och välmående handlar inte bara om att göra saker för dig själv. Tänk dig följande scenario: Du går av bussen på väg till jobbet, när någon plötsligt kommer fram och ger dig en hundralapp. Den är din att spendera, med ett enda krav: du måste lägga pengarna på någon annan. Precis så gjorde biträdande professor Elizabeth Dunn och hennes kollegor i en studie från 2008. Hälften av deltagarna fick det motsatta kravet: du måste spendera pengarna på dig själv. Vilken grupp tror du mådde bäst samma kväll? Den här studien är ett av många exempel på att vi bäst hjälper oss själva genom att hjälpa andra. Gruppen som spenderat pengar på någon annan kände sig i genomsnitt gladare. Testa att spendera 50 kr på någon annan idag. Se om det känns annorlunda än att lägga pengarna på sig själv – i bästa fall kanske du kan köpa både din egen och någon annans lycka.

Våra experter: Lina Henriksson som skrivit texten är psykolog på Habitud – Sveriges första psykologiska gym. På www.habitud.se kan du testa på psykologisk träning i vardagen. Där postas dagliga utmaningar för hjärna och hjärta utifrån aktuell psykologisk forskning.