Julen. En härlig hektisk tid. Emellanåt lite för hektisk kanske. Och när glöggfester, luciatåg, förberedande bak, sillinläggningar och arbetsrelaterade julbord äntligen är över är det lätt att sitta på julafton med ett leende som är stelare än knäcken och undra när gästerna går hem så att man får sova.
Hur gör man egentligen för att julafton inte ska bli årets tröttaste dag? Hur gör man för att glittrande sitta med släkten och faktiskt njuta av julen? Vi har frågat några av de vise för att få råd. Först ut är domprosten Johan Dalman. Han tog sig tid, mitt i julspurten, och delade med sig av sina tankar kring julstöket:

1. Du duger. Ta in den känslan i ditt sinne. Inte bara julen präglas av krav på att göra rätt, vara med på allt och alltid säga ”ja”. Men kring jul blir aktiviteterna fler och förväntningarna stora. Du duger.
Allt. Behöver. Inte. Vara. Perfekt.
Tänk dig samtalen du kanske har med dina barn när de börjar kommentera sitt utseende – en lugg som inte ligger som den ska, en tand som är sned. ”Det är ingen som tänker på det där. Du är fin som du är”, säger du. Ha samma förhållningssätt till dig själv. För det är helt sant.

2. Se advent och tiden före jul precis som den var tänkt från början – som en ankomst vi kan se fram emot. För många börjar julen redan den första advent – startskottet för ett pärlband av åtaganden som alla var för sig är trevliga, men som tillsammans bildar en klump av stress. Och när julen väl kommer har vi redan firat den i en hel månad. Förr var tiden före jul en tid för fasta och återhållsamhet för att förbereda sig för den stora födelsedagsfesten. Våga vänta på julen och njuta av att längta. Våga säga nej till några av julborden, våga tänka bort några av de uppgifter du lägger på dig själv och ge dig några dagars längtan efter det som ska komma.

3. Testa att be. Bönen, liksom de flesta företeelser inom kyrkan och inom alla religioner, är något som vuxit fram utifrån människors behov. I kloster återkommer bönen flera gånger under dagen. Muslimer vänder sig mot Mekka fem gånger på en dag. Vi behöver dessa pauser för att lyssna inåt. Välj att kalla det vad du vill – bön, meditation, mindfulness. Huvudsaken är att du släpper allt du har för händer och ger dig själv några minuters tystnad och en chans att formulera det du känner, några gånger under dagen.

4. En sista tanke. Det finaste du kan ge din familj i jul är din närvaro.

Vår expert: Johan Dalman är domprost i Strängnäs domkyrkoförsamling.