När läkarna Anders Hansen och Carl Johan Sundberg tog del av studier som visade vilka hälsofördelar träning faktiskt ger blev de så överväldigade att de bestämde sig för att skriva en bok.
– Vi, liksom de flesta, visste att träning är bra för oss. Men de omfattande studier vi tog del av visade på att vi kan göra så ofattbara vinster av att röra på oss att vi insåg att det kan vara den viktigaste medicinen vi kan ge oss själva. Ju mer man lär sig om det här, desto mer vill man röra på sig. Det har vi försökt förmedla i boken.

– Det cirkulerar så mycket information om träningens effekter på nätet, både seriös och oseriös. Vi är båda vana vid att bedöma vad som är bra och dålig forskning och vi har lyft fram vad den bästa forskningen faktiskt visar – bortom alla myter. Vi kan stå för allt det som står skrivet i den här boken.

Skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och diabetes. Minskad risk för fetma och benskörhet. Det kommer kanske inte som någon överraskning att träning ger skydd mot många av våra vanliga folksjukdomar. Mer överraskande kan det vara att träningen inte bara stärker din fysik, utan också hjälper din hjärna att prestera bättre.
– Det tycker jag själv är den kanske absolut viktigaste effekten vi kan få av träningen. Bättre koncentration, snabbare beslutsfattande, större förmåga till logiskt tänkande, förbättrad kreativitet, minskad risk för depression och kanske till och med högre intelligens. En effektivare och gladare hjärna helt enkelt, säger Anders Hansen.
– Man kan faktiskt se effekterna på hjärnan som det bästa argumentet för att träna. Allt det andra får vi på köpet, lägger han till.

På köpet kommer till exempel ett bromsat åldrande, visar forskningen.
– Det har visat sig att det finns en slags åldersmarkörer i cellernas DNA som kallas telomerer. De blir kortare och kortare ju äldre vi blir, men jämförelser visar att personer som rör sig mycket har längre telomerer i sina celler, vilket tyder på att de är biologiskt yngre. Forskningen visar att man tycks kunna förlänga sitt liv med 5-7 år genom att röra på dig.

Är du en av de som känner dig trött på hälsohetsen? Vi förstår dig. Men du behöver faktiskt inte springa halvmaror och utsätta dig för militanta övningar för att ge din kropp en riktig hälsoskjuts. Redan en halvtimmes rask promenad varje dag ger dig ett imponerade skydd mot en rad sjukdomar.

Men för att få alla de hälsofördelar träning kan ge, som en effektivare hjärna och kraftigt förbättrad kondition behövs mer intensiva motionspass och intervallträning.
– Intervaller har visat sig ha närmast ofattbara effekter på vår kondition och vår hälsa. Och detta trots att det är relativt korta träningspass. Än så länge har forskningen bara skrapat på ytan vad gäller intervallernas effekter på hälsan, särskilt när det gäller skydd mot sjukdomar. Det är mycket möjligt att vi i framtiden kan se att korta intervallpass räcker för att täcka det mesta träningen kan ge oss. Men till dess rekommenderar vi en kombination av intervaller och längre träningspass, säger Anders Hansen.

Så lägger du upp din vecka för att få ut maximala hälsoeffekter av din träning.

Varje dag: Ta en rask promenad på minst 30 minuter och, om du har ett stillasittande jobb, ge din kropp cirka en minuts bensträckare varje timme. Stillasittandet är lika dåligt för hälsan som rörelse är bra. Så även om du tränar en halvtimme varje dag påverkas din hälsa negativt om du sitter resten av dagen. Men bensträckare i kombination med en daglig promenad skyddar dig mot en rad vanliga folksjukdomar.

Minst tre dagar i veckan: Ett intensivare motionspass på 45 minuter. Avsluta varje pass med två minuters riktig pulsträning där du ger max, så får du den viktiga intervallträningen också.
De långa intensiva träningspassen är de som är bäst för att hålla hjärnan effektiv och minska depressioner, medan intervallerna förbättrar din kondition avsevärt och snabbt, samt sänker blodtrycket, minskar blodfetterna och ökar fettförbränningen.

Styrketräning då? Styrketräningens effekter på just hälsan (dvs skydd mot sjukdomar, bromsat åldrande, bättre mående) vet man än så länge inte så mycket om. Det beror på att det inte gjorts så mycket forskning på det. Det man vet säkert är att styrketräning är mycket viktigt för äldre för att behålla funktionen och klara sig själva utan hjälp. Så ja, en kvalificerad gissning skulle vara att det är bra för hälsan att lägga in t ex ett styrkepass i veckan.

Vår expert: Anders Hansen är legitimerad läkare och överläkare i psykiatri. Han skriver bland annat artiklar om medicinsk forskning och läkemedel för British Medical Journal och Läkartidningen. Tillsammans med läkaren och professorn Carl Johan Sundberg har han skrivit boken Hälsa på recept, om hur vi tränar smartare för att må bättre och leva längre.