Sofia Sjöström Ståhl, även kallad ”PT-Fia” är en av de träningsprofiler vi på Healthy Living gillar allra mest – sund, smart och en jäkel på att sätta ihop roliga och bra träningspass. I hennes nya bok trappträning får du alla övningar du kan tänka dig (och inte tänka dig) gjorda med hjälp av något så enkelt och lättillgängligt som en trappa.
– Trappor finns överallt, ger oss fina möjligheter till varierande, stärkande, lekfull och gratis träning. Det är enkelt att variera sin träning i och med nivåskillnaderna. Och det går att jobba igenom hela kroppen med enkla medel. Med lite fantasi kan du utmana kondition, styrka, balans, koordination, rörlighet och dessutom få frisk luft på köpet, säger Sofia.

Vilken är din favorit-trappövning?

Det måste nog vara Kräldjuret! Att liksom röra sig på alla fyra i/uppförtrappan, som ett kräldjur. Gillar att det involverar stora delar av kroppen och utmanar en att jobba med styrka, flås och rörlighet på samma gång. Jag är även förtjust i att bara plöja trappen rakt av i en spurt. Och att få det att bränna i benen med klassiska jämfotahopp. Svårt att välja.
Tränar du utomhus även nu på hösten?
– Ja, verkligen! Som gammal längdskidåkare som är uppvuxen med barmarksträning och tävlingar flera gånger i veckan så är det nästan ett måste för mig att träna ute året om. Det känns extra viktigt när det blir mörkt och vi gärna kurar inomhus lite extra mycket. Jag blir inte en lika bra och balanserad människa om jag inte får röra på mig i frisk luft dagligen. Vad vinner vi på utomhusträning? Vi stärker immunförsvaret och blir kanske till och med mindre sjuka, vi blir piggare om vi fångar dagens solljus, det reducerar stress och ångest och jag vill påstå att allt i livet blir vackrare, godare och härligare utomhus. Plus att soffan, filten och alla tända ljus känns extra värmande när man vart ute en stund först.

Sofias 3 bästa knep för en stark höst och vinter:
1. Unna dig att vara utomhus en stund varje dag – och gör sådant som får dig att må bra. Det kan vara att promenera och sparka i snön, att bara sitta på en bänk, vara lekfull och leka i snön och åka pulka. Och testa aktiviter på helgerna, som långfärdsskridskor, islandshästridning, pulka osv.

2. Ge dig själv och din kropp omvårdnad och omtanke. Stort som smått: som att boka av när du känner dig slutkörd, att unna dig den där riktigt mjuka stickade tröjan, eller bestämma en timme varje söndag där du skrubbar kroppen, masserar nacken, lägger ansiktsmask och sådant som får den vintertrötta huden att piggna till.

3. Ta vara på det roliga och mysiga som kommer med vintern: Boka en kompishelg i någons stuga, fira julen ordentligt och pynta hemma, baka lussebullar och ta med till jobbet, var verkligen ledig när det är extra lediga dagar eller lär dig att sticka. Och köp många goda tesorter!

th-2th-1