Superfoods – de där små hälsoboostarna som säljs i påsar, växer i skog och mark och som sägs göra allt möjligt härligt för kroppen. Vad gör man egentligen med dem? Tia Jumbe har skrivit boken ”Boosta din hälsa med naturens superfoods”. Där finns en mängd recept och tips på hur du kan använda maca, goji, spirulina och allt möjligt hälsoboostande som går att hitta i vår svenska natur eller i närmaste matbutik.

 

Vad är egentligen superfoods?

– Superfoods är livsmedel: alltså bär, frukter, träd, buskar, gräs, rötter, svamp, alger och så vidare, som har ett extremt högt näringsinnehåll i förhållande till hur mycket energi de ger. Bland annat har dessa grödor ofta ett högt antioxidantvärde, men de kan också vara dunderrika på vitaminer, mineraler eller protein, som till exempel spirulina. Som konsument kan man vara lite vaksam när man köper superfoods, och kolla att det man tänkt köpa verkligen är så näringsrikt. Det finns nämligen inga regler kring begreppet, vem som helst kan kalla vilken gröda som helst för ett superfood!

Har vi några svenska superfoods?

– Absolut! I boken har jag bland annat med nässla, chaga/sprängticka och havtorn, som alla går att hitta här i Sverige. Det är alla tre fantastiskt fina superfoods.

Vilka är dina egna favoriter?

– Jag surfar runt bland de flesta superfoods. Variantion är bra, och jag äter det som jag har hemma, som passar i det jag håller på att laga, eller som jag behöver boosta med just då. Jag är vegetarian, så jag boostar ibland med en extra protein. Annars är nässla en favorit. Så himla enkel att plocka, bara att börja klippa när de späda skotten kommer på våren, och sedan göra det regelbundet, så har du tillgång till superhälsosamma nässlor hela vår-sommar och halva höst-säsongen! Nässla är rik på antioxidanter, järn och kalcium, vitamin C och flera B-vitaminer. Nässla är bland annat utrensande, bra för hud och hår och kan lindra pollenallergi och smärtande leder. Ingefära och gurkmeja ingår i min dagliga ayurvediska morgondryck, och boostar bland annat immunförsvar och matsmältning.

Behöver vi verkligen superfoods?

– Om vi äter ekologiskt odlat, varierat, med till största delen grönsaker och rotfrukter, lagat från grunden två gånger om dagen så kanske vi inte behöver det. Men det är det inte så många som gör. Och även om man gör det så är hälsopotentialen så mycket större. Genom att boosta med superfoods kan vi faktiskt få extra energi, och en skjuts för humöret, till exempel.

Somliga superfoods kostar lite pengar. Går det att hitta superfoods i naturen?

– Jag har inte kollat priset på alla superfoods överallt, priserna skiljer sig mycket både mellan återförsäljare och vilket superfood det är. Men om en påse som räcker cirka 2 månader kostar 200 kronor tycker inte jag att det är så farligt. Det är ungefär tre latte per månad. Det kan jag tycka att det är värt att boosta sin hälsa för. Men billigast är förstås att plocka själv: chaga växer norrut på björkar, havtorn kan man hitta även i Stockholmstrakten och söderut vid kusten, men bäst är ändå nässla, som finns överallt!

De här recepten från Tia Jumbes bok ”Boosta din hälsa med naturens superfoods” hittar du i bloggen Healthy Dinner:
Morotsbiffar
Pärondessert med ingefära
Antistress-smoothie

Tia-Jumbe

Foto: Camilla Lindqvist

Vår expert: Tia Jumbe är journalist, yogalärare, författare och konceptutvecklare med fokus på helhetshälsa. Hon har, förutom boken Boosta din hälsa med naturens superfoods också gett ut ”Boosta hud & hår med naturens näringsbomber”, ”Detox Lifestyle”, ”Yogadagboken” och ”Yoga & Jogga” (tillsammans med löpcoachen Jenny Sunding).