Att förändra sina vanor – ofta är vi så peppade inledningsvis, men så tryter motivationen efter bara några dagar.

Det finns sätt att klara det även långsiktigt.

Författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones fick diagnosen inflammatorisk bröstcancer och bestämde sig för att förändra sina kostvanor radikalt.
– Jag slutade med allt vitt – mjölkprodukter, socker och gluten – började juica grönt och tänkte på hur jag åt.

Förändringen gav bara positiva effekter, trots att Karin Björkegren Jones var mitt uppe i cancerbehandlingar som cellgifter, operation av bröstat och fem veckors daglig strålning.
– Jag hjälpte min kropp att må så bra den kunde när livet var som värst. Och det har jag fortsatt med.

I sin blogg Yoga, mat och meningen med livet skrev Karin om sina nya vanor och sin sjukdom. Den respons hon fick tydde på ett stort intresse. Därför beslutade hon sig för att skriva boken 21 dagar till ett lättare och friskare liv om att ge sin kropp 21 dagars detox för att förändra sitt sätt att leva.

Varför just 21 dagar?
– För att det sägs att det är så lång tid det tar att göra något till en vana. Jag märkte att det stämde för mig – efter tre veckors uteslutande av gluten försvann mitt sockersug och jag började känna av allt det där positiva med att ändra kosten.

En del forskare hävdar att detox är en trend som inte fungerar. Hur ser du på det?
– Jag tycker att man ska känna efter och lyssna på sig själv. För mig var det bra att ändra mina kostvanor och börja med ”clean eating”. Jag känner mig lättare i kroppen, sover bättre och vaknar piggare. Man är själv expert på sin egen kropp och ska inte ge bort den makten till någon annan.

Det vanligaste felet vi gör när vi vill ändra vårt sätt att leva är enligt Karin just att vi tänker för kortsiktigt.
– Man vill ha snabba resultat, vilket gör att man lätt ger upp vid första motgång. Man måste se det som en investering i sig själv. Jag tror också att många tänker att de kan köra på som vanligt i övrigt i livet. Men vår fart är på många sätt vansinnig. Gör man t ex en detox, som jag gjorde, kanske man inte ska köra på så hårt med träning, jobb och umgänge. Man ska vara rädd om sig själv och ta hand om sin kropp. Lyssna inåt och vila när man är trött.

– Mycket handlar också om förberedelse. Förbered inte bara dig själv utan även familj, kollegor och vänner på vad du ska göra. Skriv matlistor, gör matlådor. Då uppstår färre situationer när du blir frestad att ge upp. Och låt förändringar ta tid! Det kommer att hjälpa dig.

Karins Björkegren Jones bästa knep för ett skönare och friskare liv med ”clean eating”.

Sluta med gluten! När du gör det försvinner automatiskt sockersuget efter några veckor.

Ge dig själv en tupplur emellanåt! Du samlar energi och kraft att orka förändra vanor.

Drick filtrerat vatten! Vårt kommunala kranvatten innehåller en massa saker som inte är bra för oss. Men det mesta kan filtreras bort. Jag har ett filter som man skruvar på kranen, från naturligvattenrening.se.

Affirmera! Tänk fina tankar om dig själv.

Juica grönt! Det bästa jag gjort är att börja juica grönt. Varje dag dricker jag en grön kallpressad juice som innehåller: en näve spenat, några selleristjälkar, en gurka, några blad romansallad, ingefära och en pressad citron.

Andas! Djupt in i dig själv. Långa djupa andetag skapar lugn och ro-hormon i kroppen. Det är därför yoga är toppen under en detox.

Ge det tid! Det finns dagar när det kommer att kännas motigt och du får sötsug. När du känner dig ilsken och ledsen. Mat är laddat och vi dövar ofta våra känslor med mat. Men när du passerat de värsta dagarna blir det lättare.

 

9789155261498

 

Karin Björkegren Jones är författaren bakom boken 21 dagar till ett lättare och friskare liv. Foto: Anneli Hildonen.

Vår expert: Karin Björkegren Jones är en välkänd hälso- och yogaprofil. Hon är författaren bakom böcker som Knip för bättre Hälsa och Frisk och strålande hy på naturlig väg. Hon driver dessutom bloggen Yoga, mat och meningen med livet.