Varje litet löppass sätter igång en kedjereaktion i dina celler, som resulterar i en otrolig mental och fysisk boost.

De allra första sekunderna
Dina muskler börjar använda adenosintrifosfat (ATP) som bränsle, det är energimolekyler som kroppen producerar av maten du äter.

ATP går sönder och omvandlas till en annan molekyl: adenosindisfosfat (ADP). Musklerna kommer sedan att omvandla ADP tillbaka till ATP med hjälp av bland annat kreatinfosfat – snacka om smart återvinning!

De första 90 sekunderna

För att kunna släppa loss mer ATP efter den första kraftexplosionen måste dina celler bryta ner glykogen, en form av glukosbränsle som ligger lagrat i musklerna. Cellerna kan också utvinna glukos direkt från blodet (en av anledningarna till att träning är ett bra sätt för att motverka högt blodsocker).

Din kropp slukar allt mer glukos och dina muskler börjar utsöndra mjölksyra  (det är den där brännande känslan när musklerna börjar bli trötta och som får idrottare att gå in i väggen). Detta signalerar till hjärnan att du är satt under fysisk stress.

De följande minuterna
Ditt hjärta börjar slå snabbare och skickar ut mer blod till musklerna – och mindre till funktioner du inte behöver just nu, som matsmältningen.

För att på bästa sätt använda glukosen vill dina muskler ha mer syre. Dags att börja flåsa.

I varje steg kommer gluteus maximus (sätesmusklerna), dina ben och din bål att se till att du håller dig upprätt och hjälpa dina fötter att trycka ifrån i nästa steg.

Du börjar bränna kalorier. Beroende på hur länge du springer tas dessa från kolhydrater alternativt från både kolhydrater och fett.

All den här förbränningen av glykogen och syre ökar kroppstemperaturen. För att svalka dig börjar cirkulationssystemet skicka blodet till huden, det är då du blir sådär fräscht rosig. Dina svettkörtlar börjar utsöndra vätska så att du inte blir överhettad.

Inom 10 minuter
Om du är i hyfsad form kommer dina muskler att ha tillräckligt med ATP och kroppen tillräckliga möjligheter att bidra med syre för att bränna glukos och fett. Du känner dig stark!

Har du tränat mindre får inte musklerna tillräckligt med ATP. Du kan inte bidra med tillräckligt med syre – och mjölksyran börjar svämma över i musklerna. Det känns tyngre och tyngre för varje minut.

Efter 30 minuter
Puh! Det är över. När du saktar in och börjar gå minskar kravet på energi och din andning återgår till normal hastighet.

Du har fått ny energi! Din hjärna har satt igång en flod av humörhöjande dopamin som nu strömmar genom kroppen. Träning kan till och med minska suget efter choklad och annat sött (och är du ändå sötsugen så är nu det rätta tillfället, passet har skapat utrymme i glykogenförrådet som du kan fylla på).

Jenny Sunding