Skyggar du för uppförsbackar? Gör inte det. Enligt löpcoachen Lars-Gunnar Skoog finns det all anledning att gilla dem. Backträning är nämligen den i särklass bästa träningsformen för alla typer av löpare.
Så oavsett om du är elitlöpare eller nybörjare, ta dig an backarna med lust.Det ger resultat.
Här är Lars-Gunnar Skoogs bästa backtränings-tips:

Titta uppåt! Rikta blicken dit du ska. När du blickar mot toppen av backen lyfter du automatiskt överkroppen och får ett lättare steg.
Landa på framfoten. Träna upp dina löpmuskler genom att landa på främre delen av foten och använda muskelkraft från vaderna i varje steg.
Korta av steget. Du får ett starkare steg i uppförsbacke om du kortar steget något.
Hjälp till med armarna. Låt armarna pendla aktivt rakt framåt och bakåt. Det hjälper dig uppåt.
Öppna munnen. Slappna av i underkäken och spring med lätt öppen mun så att du automatiskt får in så mycket syre som möjligt i varje andetag. Dra djupa andetag så länge du orkar.
Variera mera. Variera både backarnas längd och lutning. Kör både korta och tuffa backar och längre flacka uppförslut. Backträning behöver inte innebära fradga i mungipan och mjölksyra – se det som ett sätt att stärka dina löpmuskler.