Att sova gott är viktigt för hälsan och rätt sovställning kan göra stor skillnad för din sömnkvalité. Såhär kan du komma tillrätta med onda nackar & ryggar och andra vanliga sömnbovar – genom små justeringar i din sovposition.

Sömnproblem kan ha flera orsaker, men en dålig sovställning utlöser lätt en ond cirkel. Fel sovställning kan orsaka kramp, nedsatt blodcirkulation och ont i kroppen. Och sover du dåligt kan du drabbas av fler hälsoproblem, vilket kan leda till ännu mer sömnsvårigheter. För att komma ur den onda cirkeln, prova att byta till en annan sovställning – börja redan ikväll.

Ryggont

Ryggont förvärras om man sover på fel sätt. För att minska det onda är det viktigt att hålla ryggraden i en neutral och naturligt böjd position när du sover. Ligg på sidan med lätt böjda knän och höfterna i en rak linje. Placera en fast kudde mellan knäna så att benen får stöd. Låt armarna ligga avslappnat på sidan eller framför dig. Den här positionen kan kännas obekväm i början, men ge inte upp, det kommer kännas bättre om du låter ryggraden vila i en neutral position när du sover.

Mensvärk
Ofta vill man bara vill kura ihop sig till en liten boll när man har mensvärk. Men gör inte det – det gör faktiskt det hela värre. När du ligger på sidan eller på mage så ökar trycker på din livmoder, och det i sig orsakar kramper och irritation, vilket är just det man vill undvika. Nästa gång du får mensvärk, testa istället att placera en kudde under knäna för att hålla längdryggen så rak som möjligt. Om du fortfarande har ont, lägg en till kudde under knäna för att få ännu mer support mot nedre delen av kroppen.

Höftproblem
Löparhöft är en ganska vanligt problem. Att ligga och sova på en höft som har blivit inflammerad gör väldigt ont. När du ligger på sidan så utsätter du höften för extra påfrestningar. Testa istället att ligga på rygg så får höfterna vila under natten. En kudde under knäna ger extra stöd och stabilitet.

Axelsmärtor
Ont i axeln kan det bero på flera olika anledningar, till exempel en tung handväska eller att du sover på fel sätt. Sättet som du sover på kan både orsaka och lindra ditt axelproblem. Många kvinnor gör misstaget att lägga sin nedersta arm under huvudet när de ska sova, men ligger man på armen så kan nerverna kring skuldran komma i kläm och orsaka värk.

För att få bort smärtorna i axeln, lägg dig på din smärtfria sida med benen lätt böjda och den nedre armen rakt ut framför dig. För sedan in båda armarna som om du skulle krama en kudde mot bröstet. Undvik att skjuta ut det övre benet framför dig, om du behöver hjälp med att hålla benen på plats, testa att placera en kudde mellan låren. Skulle det vara så att båda axlarna värker kan du lägga dig på rygg och hålla armarna avslappnade längs sidorna.

Ont i nacken
Sover du på en lövtunn kudde? Inte så snällt mot nacken. En tunn kudde som placerar huvudet i en uppåt- eller nedåtgående lutning kan pressa samman halsryggen, nackmusklerna och orsaka ömhet, speciellt om du ligger på magen eller sidan. De flesta personer med nackproblem sover bäst på rygg, med nacken i ett neutralt läge. Det handlar om att hitta en kudde som ger stöd åt nacken. När du har en kudde som stöttar, tänk då på att hålla armarna avslappnade längs med sidorna. Armarna får inte smyga upp bakom huvudet när du ska sova.

Nina Nyström