Ett öppet och avslappnat bröstparti är a och o för en bra hållning. De flesta av oss jobbar nästan bara med armarna framför kroppen, vilket lätt gör bröstmusklerna korta och stumma.

Här är tre sköna övningar för ett öppet bröst och bra hållning.


Stretcha bröstmusklerna

… genom att ställa dig med näsan in i ett hörn, sätta ut armarna på väggen åt sidorna och sedan kliva försiktigt inåt tills du får en skön stretch. Unna dig det någon gång om dagen!

På ihoprullad filt eller på en foamroller

… lägg dig på rygg på rullen med fötterna höftbrett i golvet. Låt händerna falla ut åt sidan och känn hur det sträcker skönt på framsidan av kroppen.

Och du, håll en lång överkropp och aktiv bål så du inte tar ut rörligheten i svanken istället för bröstet.



Stärk baksidan.

Starka muskler runt skulderbladen är a och o för att orka hålla en schysst hållning. Den här övningen gör susen:

Ryggklockan

Håll en flaska, penna eller en lätt vikt i ena handen. Ligg på mage med blicken ner i golvet. Gör kroppen så lång som möjligt (tänk att någon drar i toppen av ditt huvud och i dina fötter). Skicka din vikt i en stor cirkel upp över huvudet, byt hand och ner över rumpan. Gör cirka 8 cirklar åt varje håll.

Tänk på: Aktivera hela baksidan och fokusera på att jobba ordentligt med musklerna kring skulderbladen. Gå hela vägen bak och fram – händerna ska nudda varandra vid varje överlämning.

Tränar: Hela ryggen samt muskulaturen kring skulderblad och axlar.

 

TRAINING_öppnabröst-övning1
TRAINING-öppnabröst-öving2

 

Bilder ur Äta, träna, leva av Erika Kits Gölevik och Kristina Andersson (Bonnier fakta). Foto: Karl Nordlund