Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

Lucka 24: Luta dig in i samtalet runt julbordet

Julen är en högtid för gemenskap med nära och kära. Ofta träffar vi personer på julen som vi kanske inte sett på länge. Då kan det vara svårt att få den där känslan av närhet och gemenskap, som vi alla mår bra av att få uppleva då och då. Enligt psykologiprofessor Barbara Fredrickson kan du ta hjälp av ditt kroppsspråk för att förhöja känslan av kontakt med personen du pratar med. Genom att medvetet luta dig fram, hålla ögonkontakt och dela leenden och skratt med personen framför dig finns goda chanser att ni känner er närmre varandra och upplever mer värme och omtanke.

Utmaning: Testa att under ett samtal idag luta dig in mot din samtalspartner, spegla personens leenden och håll ögonkontakt. Se vad som händer med känslan av samhörighet och ditt eget välmående.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!