Ta med dig lite tystnad in i helgen. I del två i Septembers tema tystnad bjuder Sofia Sivertsdotter på konkreta råd. Så enkla, men samtidigt så lätt att glömma bort eller inte tänka på.

1. Tysta den inre kritiken. Kanske är den ibland mer högljudd än grannarnas barn på studsmattan? Bli medveten om vad du tänker, varför du gör det och ringa in en minde stärkande tanke eller röst som återkommer regelbundet. Gör sedan allt för att börja förstå och älska den – genom att lyfta fram en annan klokare röst som ger dig styrka, tillit och handlingskraft. Krig föder krig, så ju mer du kan acceptera de röster som inte tänker som du där inne, desto snabbare kommer ni att bli vänner.

2. Minimera ljuden.
Bor du på en plats som genererar mycket ljud? Vill eller kan du inte flytta? Det går att göra mycket oavsett boendeform och geografi för att få tillgång till tystnaden. Smörj dörrar som knarrar, sätt tassar på stolarna, skaffa bättre fönster som håller ljud utifrån borta, fyll ditt hem med musik eller andra ljud du tycker om som överröstar de ljud som finns i periferin. Skapa Spotify-listor som lyfter dig, berör dig och som blir en stark, värdig och viktig kontrast till den aktivt valda tystnaden. Börja med att definiera vad som skapar ovälkomna ljud i hemmet och gör sedan små justeringar för en mer behaglig och ljudvänlig miljö.

3. Stäng av. Stäng titt som tätt av telefonen, datorn, lamporna, allt som bidrar till aktivitet och produktivitet. Det kräver tålamod och disciplin att välja tystnaden framför senaste nytt i paddan, men du är stark. Ta tid att med papper och penna inventera året, veckan eller dagen som gått. Skapa överblick över ditt liv. Rensa bort det som skaver i hjärnan, livet, vardagen eller relationerna. Tänd ett ljus och skicka i tystnad kärlek till ditt förflutna och din framtid. Minns varför just du finns här på jorden och fördjupa dina egna löften till detta kall i ord och handling.

4. Rör dig i tystnad. Jag tycker själv väldigt mycket om musik – och om att röra mig till musik. Jag älskar att yoga med riktigt höga, väl valda toner omkring mig. Men – de gånger jag väljer en helt tyst promenad, yogasession eller cykeltur blir den tack vare den musik jag annars gärna väljer extra stark. Att höra sina egna andetag är musik. Och i rörelsens tystnad kommer för mig de där svaren som många andra tycks få i badkaret.

5. Bli minimalist.
Den här punkten fanns med i förra månadens tema om generositet också. Enkelhet är en förutsättning för många vackra ting, så även tystnad. Ju färre saker som tar plats, tid och utrymme, desto större chans att tiden för tystnad blir både av och återkommande. Det genereras också olika sorters kvalitet av tystnaden beroende på om platsen man befinner sig på är ren och välkomnande eller belamrad och full av energier som konkurrerar om tystnaden.

5. Välj vänner. Bygg på de där vänskapsrelationerna som inte alltid kräver ord eller action. Ur en gemensam tystnad kan nya svar blottläggas och relationer fördjupas. Ju mer opretentiös en relation är och ju färre krav den har på sig, desto viktigare och starkare kan den växa sig. Vänskap tycker om att älska ur frihet, ge ur överflöd och att bygga på de människor som har tid för att vara med och bygga på det slott som man tillsammans är menade att bygga.

6. Andas. Tystnaden är i ett tätt förbund med andetagen. När tunnelbanorna dunkar fram och ljuden är så intensiva att de inte ens går att härröra, vänd dig till andetagens tystnad. När dagarna är fulltecknade, barnen många och listorna långa, ta tre djupa andetag varje morgon och varje kväll när du ligger i sängen. Även om det bara tar någon minut så kan de göra all skillnad. Andetagen vill dig väl, ge dem tid och uppmärksamhet och se de som en länk till de svar som finns där inne i tystnadens och själens rum.

7. Hitta nya former av tystnad. Kanske är det inte möjligt eller ens önskvärt att önska tystnad och stillhet i ordens mest framträdande betydelser. Skapa din egen definition av tystnad, nya vägar till den tystnad som fungerar för just dig och ditt liv. Man behöver inte åka på en veckolång retreat för att möta tystnaden, man behöver inte ens lämna hemmet eller arbetsstolen. Tre minuter extra i badrummet, en liten stund innan resten av familjen vaknar på morgonen, en omväg hem från jobbet eller en semesterdag mitt i veckan. Det är de små vanorna som bygger stora slott och det viktigaste av allt är att man bygger på sitt eget.

Tips! Läs mer av Sofia Sivertsdotter i hennes blogg!