Livet går i 180 knyck och bredvid springer du och försöker hålla huvudet över vattenytan samtidigt som barn ska hämtas, kroppen trimmas och jobbet kirras. Känner du igen dig? Här kommer tipsen du behöver för att stressa ner…

… på lång sikt

Öva dig i att slappna av.
Se till att regelbundet vara i ett parasympatiskt tillstånd – den läkande och lugna grenen av nervsystemet. Avslappningsövningar, djupandning och yoga är vägar dit. Detta bygger ett skydd mot stress och utmattning.

Rör dig regelbundet.
Regelbunden rörelse skyddar dig med hjälp av inre hormonell kemi. Du klarar de negativa effekterna av stress bättre om du rör på dig.

Bli vän med det operfekta.

Odla en attityd av att allt inte måste vara perfekt, att saker och människor inte alltid är vad de borde utan är vad de är. Älta inte. Gör saker för dina grundläggande behov och värderingar, oavsett andra.

… på kort sikt:

Släpp. Taget.
Lägg dig på golvet med benen högt, eller sitt och fäll framåt och andas in och ut. Tänk samtidigt ”släpp” på inandning och ”taget” på utandning.

Byt perspektiv.
Luta dig bakåt i hela din kroppshållning och höj blicken, det ger klarhet. Se sedan hela situationen framför dig ur ett helikopter-perspektiv.

Bonustips – stressa ner deluxe: Unna dig en skön meditationsstund. Testa den här sköna sessionen med Cecilia.