Hur påverkas vår hälsa av alkohol? Det beror förstås på hur mycket man dricker, men också på vilken sorts alkohol man väljer. Om du tar dig en grogg får du i dig ren alkohol och raffinerat socker, det är den sortens alkoholdrycker som skadar kroppen mest och ger minst positiva effekter. Att blanda alkohol och koffeinhaltiga energidrycker, som i vodka redbull, kan vara riskfyllt för känsliga personer.

Levern är kroppens reningsverk och det organ som förbränner det mesta av alkoholen. Det reservlager energi – glykogen, som musklerna hämtar energi ur när vi tränar, töms om levern samtidigt är upptagen med att bryta ner alkohol. Musklerna får då inte den energi som de behöver, vilket kan leda till ett rejält blodsockerfall och dåsighet.

Här är fler sätt som alkohol påverkar kroppen:

1. Sämre återhämtning
Dricker du alkohol försämras förmågan att fylla på kolhydratsförråden (glykogendepåerna), vilket gör att återhämtningen blir lidande efter ett löppass. Detta blir extra tydligt om du inte äter tillräckligt med kolhydrater. Många får också en försämrad sömn av alkohol, vilket också är negativt för återhämtningen.

2. Viktuppgång
Alkohol innehåller mycket energi (1 g alkohol = 7 kcal) och minimalt med näring. Regelbundet intag kan leda till att du går upp i vikt. Dessutom äter många mer och onyttigare när alkohol är med i bilden.

3. Vätskebrist
Alkohol kan vara vätskedrivande, speciellt alkohol med hög promillehalt, vilket i kombination med träning ökar risken för vätskebrist. Förlorar man en till två procent av sin vikt i vätska under träning kan prestationsförmågan försämras.

4. Sämre temperaturreglering

Det blir svårare för kroppen att reglera kroppstemperaturen vilket kan vara förödande när du tränar en riktigt varm sommardag.

5. Utdragna skador

Alkohol utvidgar blodkärlen, vilket enligt vissa studier kan leda till försämrad läkning om du har en muskelskada. Så vid skada, vänta minst 24 timmar innan du dricker alkohol.


6. Hjärtat påverkas

Det har visats att hjärt- och kärlfunktioner kan förändras dagen efter, som till exempel ökat blodtryck och förhöjd puls, vilket är negativt för hälsan.

Forskningsrapporter och tidningsartiklar vill ibland framhäva nyttan med att dricka ett par glas vin per dag för dess blodförtunnande effekt och för att motverka höga kolesterolvärden – ett glas vin för kvinnor och två glas vin för män. Vin i all ära, men bäst förebygger vi hjärt- och kärlsjukdomar genom att motionera och äta sunt, det vill säga minska på salt, socker, mättat fett och transfetter och istället äta mer frukt, grönsaker, rotfrukter och baljväxter. Fysisk träning leder till ett allmänt ökat välbefinnande. Det ökar det goda kolesterolet i blodet och ger förbättrad insulinkänslighet.

Checklista inför festen

Vill du ta ett par glas, men ändå minimera alkoholens negativa effekter, följ checklistan!

Välj vin och öl före andra former av alkohol (allra helst rött vin, som innehåller en hel del antioxidanter, och har visat sig vara hälsosamt i rimliga doser).
Drick ordentligt med vatten före, under och efter festen.
Festa inte på tom mage! Ät något innan festen, även om det kommer att bjudas på mat.
Ska du på fest efter ett träningspass? Var då extra noga med mat och vätska efter passet, då du redan befinner dig i en nedbrytningsfas.
Undvik starksprit, sockriga drinkar och groggar! Kombinationen ren alkohol och sockrig dricka skadar hälsan och formen mest, och har minst positiva effekter.