Snart är sommaren här och medan ditt instagramflöde fylls med bilder från uteserveringar sitter du inne på jobbet. Kanske känns den efterlängtade semestern långt borta. Så mycket som 45 procent av det vi gör, gör vi på ren rutin och även om våren och sommaren gör det lättare att ta sig ut och hitta på saker är vi ofta fast i gamla vanor och måsten.

Det behöver inte vara så! Med lite ansträngning och nyfikenhet kan du förändra din vardag till att bli lite gladare, galnare och mer färgsprakande.

Vårt psykologiska gym Habitud ger dig här tre utmaningar som gör vardagen lika lustfylld som semestern. Alla utmaningar från Habitud grundar sig på psykologisk forskning.

Sätt hjärtan i din kalender! Enligt psykologiforskarna Wendy Woods och Jeffrey Quinn sker mycket av det vi gör på samma sätt, vid samma tid och samma plats. Men du behöver inte vänta till semestern för att göra de saker du gillar. Titta i din kalender, vilka fritidsaktiviteter från senaste veckan skulle du säga är viktiga för dig? I linje med dina värderingar? Sätt ett hjärta på varje aktivitet som varit viktig för dig, räkna antalet hjärtan och se om du kan öka antalet hjärtan under kommande vecka.

Köp en upplevelse, inte en pryl! När det kommer till pengar och lycka stämmer inte helt det gamla talesättet att pengar inte kan köpa lycka. Däremot beror det på vad du lägger dina pengar på. Vi människor har en fantastisk förmåga att snabbt vänja oss vid materiella förändringar i vår omgivning. Den där nya telefonen eller soffan kan skänka glädje en kort stund, men effekten håller inte i sig så länge. Enligt forskarna Dunn, Gilbert och Wilson kan vi däremot lägga slantarna på en upplevelse för att skapa minnen som får lyckan att hålla i sig längre. Bestäm en upplevelse du vill spendera dina pengar på. Det kan vara att gå på improvisationsteater, en konsert eller äta på en fin restaurang.

Njut av den galna effekten av dans! Har du haft en tung dag eller bara känner dig allmänt deppig? I en studie lyckades professor Sabine Koch och hennes kollegor med att på bara 30 minuter få sina 31 försökspersoner att känna sig mer livskraftiga och öka andelen positiva känslor. Vad de gjorde? De lät dem dansa. Testa att sätta på en låt du tycker är bra och peppig, dansa allt vad du kan låten ut. Vill du maximera lyckoeffekten – dansa i 30 minuter!

Våra experter: Habitud är ett kollektiv psykologer som skapat ett psykologiskt gym på hemsidan www.habitud.se. Där kan du testa att gymma ännu mera. På www.habitud.se postas dagliga utmaningar för hjärna och hjärta utifrån psykologisk forskning.

Tips! Dansa nu genast! Här en peppig musiklista att röra sig till: