Semestern är igång och förväntningarna ska uppfyllas! Kravfyllt eller rofyllt, hur vill du ha det? Du har väl läst tipsen från Ella Grosse och Victoria Nyberg från ViZible Future kring hur du går in i semestern tillsammans med familjen för att alla ska ha samma förväntningar? Om inte, gör det! Du hittar dem här.

Och när semestern väl är här, får du tips som gör den lugn, skön och samstämd – för hela familjen. Här är de:

Scanna insidan
På semestern dyker ofta outtrycka känslor och tankar upp. Om det råder fullt kaos inombords märker våra barn det direkt och speglar upp vårt inre tumult. Prova att ta en stund varje dag för att scanna din insida. Börja med att fokusera på andningen, försök inte ändra på den, utan upplev den, känn in. Låt det bli en upptäcksfärd inåt och var nyfiken på vad du kan hitta där. Börja med kroppen. Undersök den inifrån. Undersök fötter, ben, mage inifrån hela vägen upp i huvudet. Andas in möjligheter, andas ut det jobbiga. Uppmärksammar du det du behöver och känner inuti? Låt gärna barnen prova!

Skapa nya perspektiv
Att upptäcka världen, grannstaden eller kanske ett nytt område – är alla ypperliga sätt att bli uppmärksam, få nya perspektiv och komma i kontakt med sig själv och andra. Barn är naturligt nyfikna, låt dem leda vägen. De älskar att prova saker och är inte rädda för att misslyckas. Dom utforskar sin omgivning genom mängder av frågor för att utveckla sig själva och sin förståelse för hur allting ligger till. Nya perspektiv ger nya tankar och en möjlighet att utmana sina föreställningar. Är detta verkligen sant för mig? Var uppmärksam och öppna upp för utforskande frågor till dig själv och hela familjen.

Gör tvärtom!
Testa att bryta dina invanda mönster. Gör helt andra saker än du brukar till vardags eller kanske i omvänd ordning. Byt från vänster till höger hjärnhalva, från logisk till kreativ. Vandra, spring, klättra, simma om du brukar sitta stilla mycket. Måla, sjung, spela om du jobbar med siffror och annat som kräver logik. Låt kroppen vara stilla om du har ett fysiskt krävande jobb. Ändra ordning på invanda rutiner. Var uppmärksam på vad du känner och hur mycket i din vardag som du gör och tänker utan att vara medveten om det.

Skapa en “helig kvart” om dagen med varje barn
Ta en kvart varje dag för varje barn. Låt den bli helig och oruckbar. Prata, umgås och låt dem få veta att den här tiden är avsedd bara för dem och väldigt speciell för dig. När dina barn får denna tid minskar behovet att bli sedd och få uppmärksamhet. För barn är det naturligt med närhet och värme i relationer, att vara kärleksfull och dela med sig av sig själv. Hur lätt är det för dig? Kvarten kan vara del av era vardagsrutiner men träna på att vara helt närvarande med dina barn under er stund tillsammans. Glöm inte vikten av beröring!

Checka in med din partner
Ibland finns det inte tid för att hitta varandra i vardagen. På semestern blir det extra viktigt att logga in på varandras djupare plan och hitta tillbaka till en naturlig kontakt. Hitta en stund då barnen gått och lagt sig. Att titta in i varandras ögon är ett väldigt effektivt sätt att mötas. Använd enkla frågor som, vad har varit viktigast för dig idag? Vad gjorde dig glad idag? Vad var oväntat trevligt under din dag?

Stärk sinne, kropp och inre världar
På semestern har vi chans att stilla våra sinnen från det brus som vardagen ger oss. På semestern behöver både vi och våra barn hälsosamma, kreativa och fysiska aktiviteter samt lugn och ro som motverkar den stress som vi ofta skapar i vardagen. Försök att hitta bort från aktiviteter som enbart är underhållande eller stimulerande. Stärk sinne, kropp och era inre världar genom upplevelser i naturen, genom konst, hitta på fantasilekar, genom att skapa något tillsammans, fysisk aktivitet eller genom musik. Exempel kan vara att plocka och torka blommor, leka charader, skapa en stor jättetavla tillsammans, leka dansstopp till olika slags musik, träna konster på gräsmattan eller ta en promenad på stranden tillsammans.

Digital detox
Var uppmärksam på dina invanda mönster. Så fort vi har en liten paus i vardagen tar vi upp telefonen och söker nya impulser. De små stunderna av avkoppling har försvunnit. Risken att bränna ut sig är större när vi själva måste sätta gränsen för vår tillgänglighet. Bestäm er för en digital detox under semestern. Sätt upp regler för digitalt användande – exempelvis inte innan morgonbad, morgonpromenad och frukost, inte under måltider, inte när vänner är närvarande, endast en timme om dagen eller vad som passar er familj bäst. Glöm inte att utmana er själva!

En tyst dag?
Att umgås behöver inte alltid innebära att prata med varandra. Ett häftigt sätt att varva ned och komma närmre varandra kan vara att testa att ha en tyst dag tillsammans. Det kan vara en utmaning för mindre barn men om barnen är lite större kan de tycka att det är spännande. Bestäm er helt och fullt innan, dra upp strategier för kommunikation ifall det blir nödvändigt, planera måltider och annat som kan inverka på tystnaden. Ta en cykeltur, en promenad i skogen eller längs strandkanten. Lyssna på fåglar, vågor och upptäck detaljerna i naturen. Var nyfiken och uppmärksam på vad som händer inom, utom och mellan er. Ett hett tips är att lämna smartphonen avstängd hela dagen.

Umgås med dem ni tycker om
Vi påverkas mycket av vår omgivning. Under semestern, se till att umgås med dem som er familj mår bra av att träffa. Personer som fyller er med positiv energi och härliga känslor. Fyll på reserverna och tanka varandra på bekräftelse, beröring, skratt och härliga stunder. Glöm inte att skapa en paus emellanåt. Tänk på att du inte behöver svara direkt vid sociala förfrågningar utan kan be att få återkomma när du hunnit fundera och känna inuti om det fungerar för dig och är något du vill. Har ni inga ni gillar, uppsök nya platser och öppna upp för nya bekantskaper.

Ella Grosse och Victoria Nyberg driver ViZible Future – ett företag som brinner för medvetandeutveckling på alla plan med ambitionen att bidra till en mer hållbar framtid. Genom att skapa önskvärda intentioner och positiva bilder om framtiden kan vi skapa oss den framtid vi önskar. Med hjälp av dessa målbilder kan vi bygga trygghet i oss själva, stärka våra relationer, bli mer effektiva och närvarande i vår vardag. Vizible Future riktar sig till både individer, familjer och företag.
För mer information:
www.viziblefuture.se facebook.com/viziblefuture