Behöver du en mental och fysisk nystart? Är du beredd att lägga om din kost och leva helt vegetariskt och ekologiskt några dagar?
Låt 2015 börja i ett lugnt tempo där du ger kroppen en chans att vila samtidigt som du gör dig av med slaggprodukter och fyller på med ny, ren och näringsrik mat.
Sugen på rivstart med träningen också? Lugn, bara lugn – efter dessa dagar fortsätter du fylla på med bra mat och då kommer du vara full av energi och ha en lätt skön känsla i kroppen.
Eller så kanske en Refresh passar dig bättre?
Oavsett vad – kom ihåg: Den som är bra på att vara stark måste också vara bra på att vila.

Du får:
• En rensning där du blir av med gifter.
• Mindre svullnader i kropp och ansikte.
• Platt mage.
• Bättre sömn.
• Tappar upp till 2-3 kilo (varav en del kommer vara vätska).
• Ny energi.

Kostrådgivaren Zarah Öberg har sett många ”födas på nytt” efter en ordentlig detox.

– Om du ger din kropp en paus från kött, processad mat och besprutningar, och istället ger den ekologiska grönsaker, bär, vitlök och örter kommer du snabbt att märka otrolig skillnad, säger Zarah Öberg.

Hon menar dock att en kraftig utrensning ska göras med medvetenhet om att det är en tuff process för kroppen.
– Många gifter lagras i våra fettdepåer och frigörs om vi snabbt går ner i vikt, då måste levern jobba stenhårt och behöver all näring den kan få.

Svavel är extra viktigt för leverns funktion och för att boosta med det är det därför toppen att frossa i färsk vitlök och koriander.
– Smaksätt dina måltider med dessa, och för bästa möjliga näringsupptag – mixa ingredienserna. När de är i flytande form blir näringen lättare för din kropp att ta upp. Att endast eller till största del dricka under dina fyra detox-dagar är toppen, men vill du tugga går det även bra att äta grönsakerna i en sallad eller som de är, säger Zarah.

Din perfekta detox-dag
En timme innan frukost: Lever-rensaren (se recept).
Frukost: En smoothie gjord på valfria grönsaker och bär.
Mellanmål: Lite nötter eller morötter.
Lunch: En mix eller smoothie gjord på valfria grönsaker och bär. Koka eventuellt lite quinoa och ät med mixen.
Mellanmål: Grönsaker, nötter.
Middag: En smoothie gjord på valfria grönsaker, frukt eller bär.

Leverrensaren 2 pers
Denna drink hjälper dig att rena levern så att den mer effektivt hjälper din kropp att bli av med gifter:
3-4 pressade apelsiner
2 pressade citroner
1 msk kallpressad olivolja
Pressa apelsinerna och citronerna och blanda i en tillbringare. Rör ner olivoljan och häll upp i glas.

5 steg till rensa kroppen-succé
1. Sörpla citronvatten Drick gärna ett glas ljummet vatten smaksatt med pressad citron 20 minuter innan dagens alla måltider. Det hjälper din matsmältning.

2. Snåla på frukten Frukt är nyttigt, men innehåller en hel del fruktos som bryts ner i din lever. För att levern ska få koncentrera sig på att rensa kroppen istället för att ta hand om fruktosen är det därför en bra idé att under detoxen satsa på bär och grönsaker. De innehåller mindre mängd fruktos.

3. Mixa smart! Tänk att du i varje drink eller grönsaksmix vill ha en söt, en salt, en besk och en sur smak – då balanserar de varandra. En bra bas är röda eller gula grönsaker(söta), gröna (beska), lite havssalt och pressad ekologisk citron. Efter det kan du smaksätta med allt från citronmeliss, koriander eller basilika. Med en bra bas kan du sedan våga blanda som du vill.

4. Variera mera Variera mellan att hacka, grovmixa, använda en juicecentrifug eller stavmixa dina råvaror. Smakerna kommer fram olika och konsistens variation gör detoxen roligare.

5. Krydda loss Kroppen mår toppen av kryddor och örter. Hitta dina favoriter bland exempelvis basilika, oregano, kanel, kardemumma, ingefära och nejlika.

Handla hem!
Rensa dina förråd på socker, gluten, laktos, rött kött, alkohol, koffein, sötningsmedel, konserveringsmedel och andra tillsatser. Fyll sedan skafferiet med nyttigheter från nedanstående inköpslista.

God frukostmat:
Apelsin
Grapefrukt
Citron
Kallpressad olivolja
Vitlöksklyftor
Färsk ingefära
Örtte

Smidiga mellanmål:
Morötter
Spenat
Rödbetor
Nötter
Avokado

Lunch:
Kål
Morötter
Broccoli
Rödbetor
Sallad
Spenat
Gurka
Tomat
Palsternacka
Paprika
Groddar
Nötter
Frön
Äppelcidervinäger

Middag:
Äpple
Päron
Mango
Papaya
Granatäpple
Vindruvor
Apelsin
Grapefrukt
Ananas
Blåbär
Lingon
Hallon
Nötter
Groddar

Vår expert: Zarah Öberg är kostrådgivare, yogalärare och hälsopedagog med bred utbildning och kunskap. Läs mer på www.zarahssida.se