Den här veckan får vi mattips från hälsoinspiratören, bloggaren och PT:n Sofia Sjöström, kanske mest känd som PT-Fia. Hon är numera också hälsoredaktör på Metro och dessutom författare som i dagarna släpper en egen bok. Vi säger grattis och tackar för veckans inspiration.

Namn: PT-Fia, Sofia Sjöström

Aktuell: Med den nya boken ”PT-Fias tio i topp” och som hälsoredaktör på Metro & Metro Mode

Matfilosofi: Utgå ifrån ordet ”balans”. Ät det du verkligen tycker om och njut av det när du väljer att göra det även om det råkar vara strösocker eller mjöl i det – se helheten och stressa inte över detaljerna. Höj kvaliteten på maten du äter och lyssna på kroppens signaler. Din kropp vill dig väl.

Det finns aldrig hemma: Läsk – är inte så förtjust i kolsyra. Gör hellre min egen ”skräpmat” som korvlådan i boken än köper ute. Blir så mycket godare :)

Äter varje dag: Frukt, bär, grönsaker, blir väldigt ofta halloumi, choklad, havregrynsgröt och kaffe varje morgon. Och dricker flera koppar te varje kväll, gärna med mörk choklad eller någon dessert till. Ofta något hopplock med grädde, bär eller något chokladigt som jag bakat, till exempel några godingar som finns i boken.

Finns alltid hemma: Krossade tomater, för att kunna slänga ihop någon gryta eller köttfärssås. Halloumi, för snabba luncher eller middagar. Frukt, grönsaker, bär, för att det är så jädrans gott och jag tröttnar aldrig. Havremjölk, till min gröt.
Choklad, för att det är choklad. Okej, det blev visst fem!

Snabb, god och näringsrik favorit: Steker oftast halloumi med sesamfrön och drar ihop några rester, grönsaker, någon överbliven potatis, grönsaker, frukt, någon olja och frön.

Om recepten i nya boken:De är alla enkla att göra, har försökt att hålla nere antalet ingredienser, de är nyttiga och väldigt goda. De flesta är naturligt glutenfria, sockerfria och en del även mjölkfria utan att jag gör så stor grej av det. Det är ungefär så jag vill att hälsosam mat ska vara, härlig och nyttig utan att det behöver vara så mycket fokus på att det just är nyttigt. Det är mer en skön bonus för att det är hemlagat och jäkligt gott. Det är mat för alla!

Hitta några av PT-Fias recept i bloggen Healthy Dinner.

Foto: Erik Dilexit Från boken ”PT-Fias tio i topp”. Förlag: Fitnessförlaget