Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

Lucka 3: Godare jul med lägre förväntan

Har du tidigare år känt dig stressad eller missnöjd kring jul, trots att det mesta är ganska fint omkring dig? Har du haft funderingar på om du i år ska fortsätta att satsa på samma sätt eller testa något annat? Psykologiprofessorn Gregory Miller har funnit att strävan efter orealistiska personliga mål är förenat med lägre psykiskt och fysiskt välmående. Att istället anpassa sina förväntningar till något som fortfarande är värdefullt men har högre chans att lyckas, ger högre välmående och bättre hälsa. Till exempel, att försöka få alla i familjen att vara kärvänliga och lyckliga hela julen, kan bli svårt. Att istället sätta förväntan på att åtminstone ha ett par mysiga stunder tillsammans, är kanske mer realistiskt.

Utmaning: Skriv ner en förväntan på julen du har, som du tror är orealistisk. Fundera sedan över vad som skulle kunna vara en mer realistisk förväntan.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!