Börja med att göra den här övningen i fem minuter, om du tycker det känns svårt. Öka sedan tiden successivt till 30 minuter. Du behöver en matta eller liknande att sitta på på golvet. Sitt gärna på en meditationskudde eller några ihopvikta filtar.

– Sitt med slutna ögon. Iaktta din andning. Notera hur andetaget rör sig i din kropp, in och ut som en våg, utan att du behöver göra någonting. Bara observera hur andetaget kommer in och vänder tillbaka ut.

– Längst ut på utandningen kanske du upptäcker att du har ett ögonblick av stillhet, då det inte händer någonting, du varken andas in eller ut, utan är helt stilla. Stanna i det ögonblicket, håll andan mjukt ute en kort stund och iaktta den stillheten. Fortsätt så i några andetag.

– Se sedan om du kan skapa den pausen på både utandning och inandning. Håll andan inne och ute helt kort och bara stanna i den känslan av total stillhet som infinner sig. Låt fokus helt och hållet stanna i ditt andetag.

– Om du märker att tankarna är på annat håll – på vad du ska laga för middag, vad du ska göra på jobbet i morgon – bara notera detta, utan att värdera eller döma, och flytta sedan fokus tillbaka till andningen. Upprepa detta varje gång du märker att tankarna är på annat håll, undvik att klanka ner på dig själv för att tankarna seglar iväg. Det är helt naturligt att de gör det! Bara fortsätt tålmodigt att ta dem tillbaka, lika tålmodigt som du skulle tillrättavisa en olydig hundvalp.

Den här övningen, och många andra tips, hittar du i Tia Jumbes bok ”Detox Lifestyle”. Läs mer om vad du kan göra för att få mer energi här.